– Läkaren, som är expert, kan fatta beslut som baseras på informationen som glasögonen ger, säger Ravi Chadalavada, doktorand vid Örebro universitet.
Vill underlätta för läkare
Enligt körkortslagen är läkare skyldiga att anmäla patienter som inte bedöms vara lämpliga i trafiken till Trafikverket. Det kan handla om sjukdom, ålder eller en kognitiv nedsättning. Men bedömningen är inte helt lätt med de verktyg som finns tillgängliga idag och Ravi Chadalavada såg att det fanns utrymme till förbättringar och vände sig till USÖ.
– De var intresserade av projektet från början och känner att den här lösningen är viktig och kan ge kunskap som de saknar idag när beslut om körkort ska fattas.
Ravi Chadalavada hoppas att kunskapen från de svarta bågarna inte bara ska hjälpa sjukvården vid körkortsbedömningar, utan också att körkortsutbildningar ska bli säkrare och att trafiksäkerheten på sikt förbättras med hjälp av tekniken.
I klippet får du se hur AI-ögonen fungerar.
Projektet Dash (Driving Assessment in Healthcare):
- Pågår från september till mars 2022
- Är en del av projektet AI.ALL vid Örebro universitet
- Glasögon med ögonspårning och artificiell intelligens används i samband med bilkörning
- Kameror i glasögonen registrerar förarens ögonrörelser
- Projektet sker i samarbete med Geriatriska kliniken vid USÖ, Trafikverket, Statens väg- och trafikforskningsinstitut, samt två trafikskolor, en i Örebro och en i Umeå
- Projektet leds av professor Achim Lilienthal