Det började med att 21-åriga Edna Abdiaziz följare på Instagram ville att hon skulle visa hur hon sminkar sig och vilka produkter hon använder. Det gjorde att hon vågade ta steget och bli en ”youtuber”.
– När jag var yngre ville jag bli en ”youtuber”, berättar Edna. Men jag vågade inte på grund av dåligt självförtroende och rädsla för att folk skulle skriva negativa kommentarer.
20.000 följare
Efter stöd från följare på Instagram, kompisar och familj provade hon att lägga ut två filmer och både gillade det och fick bra respons. Och filmerna där hon i detalj visar hur hon sminkar sig blev en succé.
– I dag har jag 20.000 följare på Youtube och 60.000 på Instagram, berättar Edna.
Stor tidsåtgång
Det tar ungefär en timme för henne att lägga sitt vardagssmink berättar hon och ska det bli en festsminkning kan det ta tre timmar.
– Ja, det tar lång tid, skrattar Edna. Är det fest fokuserar man mest på ögonen och de tar längst tid.
Vill bli modedesigner
Ungefär en gång i månaden lägger Edna ut sina videos, om hon hinner. Skolan tar mycket tid. Hon går på Virginska gymnasieskolans linje Textil design. Att skapa kläder är något hon vill satsa på i framtiden.
– Jag vill jobba som modeskapare och ha mitt eget märke, men samtidigt vill jag inte släppa Youtube.