• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Jemima Vallin brukar inte använda AI-verktyg i undervisningen. ”Det är nog många som använder det men jag tror inte att folk tar exakt vad AI säger och gör det till sitt eget”, säger hon. Foto: Beatrice Emmerik/SVT

Eleven Jemima: ”Jag behöver plugga ännu mer”

Uppdaterad
Publicerad

Jemima Vallin går första året på Rudbecksgymnasiet i Örebro. På grund av den förändrade undervisningen måste hon lägga mer tid på skolan.

– Jag har ofta haft enkelt för skolan. Nu behöver jag plugga ännu mer, säger hon.

Genom AI har det blivit lättare för elever att fuska på inlämningsuppgifter. Därför har Rudbecksgymnasiet valt att ställa om undervisningen.

Flera elever som SVT pratat med använder AI-verktyg för att fuska. Vissa använder det som ett sätt att hitta information och inspiration om ett ämne.

Läraren Petter Segerås uppger att vissa elever kommer mer till sin rätt och kan visa upp sina kunskaper genom skolans nya arbetssätt. Men för Jemima Vallin som går samhällsvetenskapsprogrammet har det inneburit mer plugg.

Hon ser också hur AI-verktygen kan skapa problem.

– Det gör det svårare att se om eleverna verkligen har gjort arbetet själva. Så jag fattar att det har blivit en stor grej, att man pratar om det mycket.

I klippet kan du höra Jemima berätta mer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.