• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Petter Segerås som är lärare i svenska och engelska ser både för- och nackdelar med den nya AI-tekniken. Foto: Beatrice Emmerik/SVT

Så har Rudbecksgymnasiet AI-anpassat undervisningen – för att undvika fusk

Uppdaterad
Publicerad

På mindre än ett år har skolor runt om i Sverige tvingas ställa om helt. Anledningen är att eleverna lättare kan fuska genom att använda AI-verktyg.

– Vi har fått tänka mer på att de inte får jobba med saker hemma. Det har blivit mer kontroll, säger gymnasieläraren Petter Segerås vid Rudbecksgymnasiet i Örebro.

I november förra året slog den nya AI-tekniken ner som en bomb när tjänsten Chat GPT lanserades. Vem som helst kan ställa frågor till chattroboten och det går till exempel att be den att skriva en uppsats i ett visst ämne. Det tar bara sekunder.

I augusti svarade över hälften av ungdomarna i en undersökning att de använt AI till en skoluppgift på ett sätt som de själva är osäkra på är tillåtet.

Skolverket: Använd inte inlämningsuppgifter som underlag

I dag finns inga nationella riktlinjer för hur eleverna får använda AI i skolarbetetet. Men Skolverket avråder lärare från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag, om inte läraren kan vara säker på att innehållet är trovärdigt.

Skolförvaltningen i Örebro har heller inga konkreta rekommendationer, utan varje gymnasieskola får hitta sitt eget förhållningssätt.

På Rudbecksgymnasiets samhällsprogram har man nu uppsatsskrivning på bestämd tid på skolan, istället för att eleverna sitter hemma och skriver.

Chat GPT saknar källhänvisningar

Ett problem är att Chat GPT, som används av många unga, saknar källhänvisningar.

– Du vet inte varifrån informationen kommer. Det är något som vi på de studieförberedande programmen framför allt är väldigt noggranna med, att vi ska få in eleverna i ett vetenskapligt förhållningssätt och de ska kunna källhänvisningar.

I klippet får du höra mer om den snabba förändringen i skolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.