– Det är viktigt att man får reda på hur det går för barnen i skolan. Utvärdering tidigt kan ge en signal om extra resurser behöver sättas in, säger Johan Pehrson (FP).
– En siffra eller en bokstav i ett betyg säger väldigt lite om vilket stöd en elev behöver för att utvecklas framåt, säger Mia Sydow Mölleby (V).
Sydow Mölleby (V) försökte även hitta en förklaring till de ökade klyftorna inom skolan.
– Det är för att vi inte har en likvärdig skola längre. Delvis har kommunaliseringen bidragit, men framför allt det att man har mindre resurser till skolan och skolvalet. Det är något som även Skolverket menar har bidragit till ökad segregering och skillnader i skolan, säger hon.
”Ska kunna välja skola”
Johan Pehrson (FP) pratade desto mer om det fria skolvalet, som han och hans parti förespråkar.
– Vi vill se att människor ska kunna välja skola. Man ska kunna ha en skola med språkprofil, eller sport eller med musikinriktning. För oss är det viktigt. Det är en del i tanken att människor ska kunna få den bästa skolan som passar just deras barn.
Sydow Mölleby (V) var dock frågande till det.
– Vilka föräldrar väntas välja den skolan som inte är bra?, undrar hon.