Kristdemokraten Anders Hagström driver ett hotell där flera ensamkommande har bott de senaste åren. Samtidigt sitter han i nämnden som ansvarar för försörjningsstöd, integration och flyktingmottagande.
När Olle Lundin som är professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet hör talas om affärerna är hans reaktion tydlig.
– Att sitta och besluta om flyktingmottagning när man själv äger en anläggning som tagit emot en stor del, det skulle jag säga är ganska odiskutabelt jäv. Man har då ett direkt ekonomiskt intresse i hur många flyktingar som tas emot, säger Olle Lundin.
Deltar inte i beslut
Anders Hagström själv säger att han inte deltagit i beslut som rör boende, inte heller beslut om riktlinjer för boende. Besluten om var ensamkommande ska bo fattas av förvaltningen och det politiska ansvaret ligger på programnämnd social välfärd.
– Det skulle teoretiskt kunna vara ett problem om enskilda handläggare påverkas av att jag sitter som nämndordförande. Men utifrån det jag ser av deras arbete, att de är oerhört professionella har jag svårt att se att det skulle vara så, säger Anders Hagström
Enskild bedömning
Vad som utgör en jävsituation avgörs från fall till fall. Av de nuvarande ordinarie ledamöterna i Örebro kommuns fullmäktige är det var tredje som har ett privat företags engagemang. Men det är långt ifrån alla som gör några affärer med kommunen.
– Politiker har ofta en massa andra åtaganden och oftast är det inga problem. Man får göra en bedömning från fall till fall, men här har han ett direkt ekonomiskt intresse i frågan och då blir det jäv, säger Olle Lundin.
Om jävsreglerna inte följs finns det en risk att förtroendet för politiker försvinner.
– Det är viktigt att iaktta jävsreglerna, det här är inte byråkratiska meningslösa regler utan det handlar om att hålla förtroende uppe för det allmänna, säger Olle Lundin.
På fredagen den 13 april backade rättsexperten Olle Lundin från sitt uttalande.
Så säger lagen
Den som handlägger ett ärende är jävig om saken angår honom själv eller hans make, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående eller om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för honom själv eller någon närstående.
Från jäv bortses när frågan om opartiskhet uppenbarligen saknar betydelse.
Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv, ska självmant ge det till känna.
Källa: Förvaltningslag (1986:223)