Endast två olyckor med personskador har rapporterats från början på sommaren fram till 1 mars i år. I båda fallen fick personerna som åkt elsparkcykel måttliga skador.
Uppgifterna kommer från Strada som är ett system där bland annat akutsjukvården rapporterar in trafikrelaterade olyckor och enligt Transportstyrelsen släpar rapporteringen efter med två eller tre månader.
”Inte mött sådana patienter”
Men när SVT pratar med akuten på Universitetssjukhuset Örebro så bekräftar personal bilden att det inte kommit in många patienter som skadat sig när de åkt elsparkcykel.
– Jag har inte mött några sådana patienter här på akutmottagningen i Örebro, säger Anna Allberg, läkare.
Utreder nu frågan
Sett över hela landet har dock antalet olyckor som omfattar elsparkcyklar ökat och Transportstyrelsen håller nu på att utreda frågan på uppdrag av regeringen.
Bland annat tittar de på olycksstatistiken och ska komma med förslag på regeländringar när utredningen är klar.
– Vi har inte en heltäckande bild än, men vi kan inte säga att det är en mycket större andel olyckor som sker med elsparkcyklar än med andra liknande fordon, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen.
Uppenbara risker
Anna Allberg, läkare på akuten i Örebro, menar dock att det finns uppenbara risker med att åka elsparkcykel bland annat eftersom de som använder fordonen i många fall saknar skyddsutrustning.
– De tar inte hand om sina liv och förstår riskerna. Risken är inte bara att skada sig utan även följdskador. De blir man inte kvitt utan man får men resten av livet, säger hon.
Fakta: Olyckor med elsparkcykel nationellt
2016: 10
2017: 7
2018: 17
2019: 735
2020: 20 (till början av mars)
Källa: Transportstyrelsen/Strada