”Vi måste stärka det lagliga skyddet för oss som jobbar inom spårtrafiken och se över kollektivtrafiklagen”, säger säger Martin Alnebring, ordförande för Seko spårtrafik. Foto: SVT

Fackförbundet Seko om tågpersonalens arbetsmiljö: ”Måste stärka skyddet för oss som jobbar”

Uppdaterad
Publicerad

Fackförbundet Seko vittnar om ett allt hårdare klimat för landets tågpersonal. Nu efterlyser förbundet spärrar vid tågstationerna, men också en nationell samordning för att komma tillrätta med problemen.

Nyligen gick SJ ut och aviserade att tågen kan komma att sluta stanna på Kumla station, efter att den senaste tidens oroligheter påverkat både resenärer och tågpersonal.

Vid flera tillfällen ska resenärer och tågpersonal ha utsatts för hot och våldsamheter på tågen mellan Örebro och Laxå, men i Kumla har det hela kulminerat.

Tryggheten i Kumla

– Enligt de rapporter jag får in är sträckan Örebro-Laxå problematisk. Samtidigt är spårtrafikområdet i hela landet problematiskt, även om det just nu är Kumla som sticker ut väldigt markant, säger Martin Alnebring, ordförande för Seko spårtrafik, med cirka 11 000 medlemmar fördelade på ett 50-tal klubbar i hela landet.

Nationell samordning

Fackförbundet vill att det ska ske en nationell samordning mellan olika aktörer, för att göra miljön tryggare för medlemmarna.

– Vi måste stärka det lagliga skyddet för oss som jobbar inom spårtrafiken och se över kollektivtrafiklagen. Det behövs också en nationell samordning, säger Martin Alnebring.

I klippet hör du mer om arbetsmiljön för personalen inom spårtrafik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tryggheten i Kumla

Mer i ämnet