Varje dag matas vi med budskap om shopping på sociala medier, i annonser från företag och reklam från influencers.
Forskargruppen undersöker framför allt hur användning av sociala medier påverkar ungas konsumtionsmönster.
I en av studierna har 1 000 finska ungdomar i åldern 18 till 29 år fått svara på en webbenkät om hur de shoppar online.
Terhi-Anna Wilska är professor i sociologi vid Jyväskylä universitet, som står bakom studien.
Impulsköpen ökar
– Sociala medier har visat sig öka impulsiv och till och med kompulsiv (tvångsmässig reds. anm.) och beroendeframkallade konsumtion, säger hon.
Influencers har stor påverkan på unga enligt studien, som tittar på Tiktok, Instagram och Youtube.
– Det är mycket vanligt att man köper produkter som influencers rekommenderar. De är faktiskt de viktigaste annonsörerna för unga under 25 år, säger Terhi-Anna Wilska.
Tjejer formar konsumentidentitet tidigare
Det finns också könsskillnader, enligt studien.
– Pojkar och unga män verkar vara mer materialistiska och också mer intresserade av varumärken. Flickor och kvinnor är mer intresserade av mode eller sin egen stil och konsumentidentitet. Flickor skapar sin konsumentidentitet tidigare än pojkar, Terhi-Anna Wilska.
Bland de finska ungdomarna har flickorna ett större intresse för hållbar konsumtion och köper oftare second hand än pojkarna.
Dålig ekonomisk kunskap
Forskargruppen arbetar med flera studier inom ämnet inom ålderspannet 13-30-åringar. En aktuell fråga i både Sverige och Finland är ungas kunskaper om ekonomi, något forskarna just nu studerar.
– Vi vet redan att ungas kunskaper är sämre än vuxnas, även i digitala miljöer. Till exempel när de använder internetbanktjänster eller vid betalningar på nätet, säger Terhi-Anna Wilska.
Tjejerna om köphetsen: ”Blir som ett beroende nästan”
Hör Hillevi Dehnzon, 17, och Alisa Rasak, 16, i klippet.