Järnvägsövergången vid Örebro Södra och Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Tittar på tekniska lösningar.” Hör Trafikverkets presschef Bengt Olsson om järnvägsövergången i Örebro – som varit problematisk länge. Foto: SVT

Flera vill bygga om Örebro södra – men ännu är inget beslut fattat

Uppdaterad
Publicerad

Flera olika aktörer vill göra något åt situationen vid Örebro södra – men än så länge är det inte mycket som gjorts.

Någon tidsplan eller konkreta åtgärder finns inte heller i nuläget.

– Vi har inte kommit så långt. Det finns olika funderingar och tankar, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

På onsdagskvällen blev tre personer påkörda av ett godståg vid Södra station i Örebro. Samtliga tre dog i tågolyckan.

Att vägen över spåren är problematisk har varit känt länge. Både resenärer och lokförare vittnar om att platsen är känd för att vara farlig.

Flera döda i tågolycka i Örebro

Bara förra året rapporterades 30 händelser vid den aktuella järnvägsövergången. Trots det saknas den på listan över de 111 i landet som Trafikverket pekar ut som särskilt farliga, enligt SVT:s kartläggning.

Trafikverket: ”Tresiffriga miljoner”

Att man vill förändra situationen vid Södra station i Örebro stod klart redan 2018. I en avsiktsförklaring sammanfattade Örebro kommun, Trafikverket och Region Örebro län vad man vill förändra – både när det gäller stationen och området runtomkring.

Men än så länge är dock inga definitiva beslut tagna och mycket talar för att det kan bli dyrt.

– Ska man göra stora åtgärder då kommer det vara tresiffriga miljoner som behövs för att lösa det, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Krävs ny detaljplan

I avsiktsförklaringen från 2018 står att Örebro kommun på sikt vill utveckla hela området från Svampen till Gustavsvik. För att det ska vara möjligt måste en ny detaljplan finnas på plats – ett arbete som normalt tar lång tid.

Trafikverket säger i samma dokument att man ska stängsla in runt stationen och bygga en gångbro över spåren. Det är något som nu har gjorts men gångbron tar inte resenärerna till rätt plattform.

Dessutom talas det om att Trafikverket ska påbörja utredningar om vad som är möjligt att genomföra de kommande tio åren. Någon finansiering för exempelvis en tunnel under spåren, som många efterfrågar, finns inte dagsläget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flera döda i tågolycka i Örebro

Mer i ämnet