På onsdagskvällen blev tre personer påkörda av ett godståg vid Södra station i Örebro. Samtliga tre dog i tågolyckan.
Att vägen över spåren är problematisk har varit känt länge. Både resenärer och lokförare vittnar om att platsen är känd för att vara farlig.
Bara förra året rapporterades 30 händelser vid den aktuella järnvägsövergången. Trots det saknas den på listan över de 111 i landet som Trafikverket pekar ut som särskilt farliga, enligt SVT:s kartläggning.
Trafikverket: ”Tresiffriga miljoner”
Att man vill förändra situationen vid Södra station i Örebro stod klart redan 2018. I en avsiktsförklaring sammanfattade Örebro kommun, Trafikverket och Region Örebro län vad man vill förändra – både när det gäller stationen och området runtomkring.
Men än så länge är dock inga definitiva beslut tagna och mycket talar för att det kan bli dyrt.
– Ska man göra stora åtgärder då kommer det vara tresiffriga miljoner som behövs för att lösa det, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
Krävs ny detaljplan
I avsiktsförklaringen från 2018 står att Örebro kommun på sikt vill utveckla hela området från Svampen till Gustavsvik. För att det ska vara möjligt måste en ny detaljplan finnas på plats – ett arbete som normalt tar lång tid.
Trafikverket säger i samma dokument att man ska stängsla in runt stationen och bygga en gångbro över spåren. Det är något som nu har gjorts men gångbron tar inte resenärerna till rätt plattform.
Dessutom talas det om att Trafikverket ska påbörja utredningar om vad som är möjligt att genomföra de kommande tio åren. Någon finansiering för exempelvis en tunnel under spåren, som många efterfrågar, finns inte dagsläget.