– Under 2015 flög 3230 passagerare och det följer den plan vi hade från början, säger flygplatsens ordförande Irén Lejegren (S).
Under hösten lyfte det första planet från Örebro till Köpenhamn efter några års uppehåll. Men passagerarna verkar ha svårt att hitta tillbaka. I snitt åker 18 passagerare med varje flight, men vid minst ett tillfälle har flyget åkt helt utan passagerare.
– Det viktigaste för oss är att linjen funkar så att man kan lita på att flyget går de gånger som flyget ska gå. Det kan vara så att det gick tomt någon gång när det var problem att boka biljetter, säger Irén Lejegren (S).
Stort underskott
Flygplatsen har nu bett huvudägarna, Region Örebro och Örebro kommun, att skjuta till över 3,5 miljoner kronor tillsammans för att täcka kostnaderna för flyglinjen under 2015. Men hur stort flygplatsens underskott blir är fortfarande oklart.
– Vi har ännu inte presenterat något bokslut för 2015 och det är först då som vi ser helheten. Ägarna kommer inte att gå in med mer än nödvändigt, säger Irén Lejegren (S).
Miljöpartiet kritiska
Samtidigt kvarstår kritiken över att det är skattebetalarna som ska finansiera flyglinjen.
– Vi har ju precis bestämt oss i Paris att vi gemensamt ska ägna massvis med kraft till att minska koldioxidutsläppen. Nu använder vi kommunens skattepengar till att göra motsatsen, utsläppen ökar och det går på tvärsen mot vad vi vill, säger Sara Richert (MP).