Flygtrafiktorn på Örebro flygplats och radarbilder.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Utan radartjänsten som levereras av luftfartsverket minskar kapaciteten på Örebro Airport. I klippet berättar flygplats-vd:n om hur det påverkar trafiken. Foto: Mikko Lindskog/SVT

Flygplatsen får inga radarbilder – kan få konsekvenser

Publicerad

Luftfartsverket har slutat att leverera radarbilder till Örebro Airport. Följden blir att flygledningen hanteras analogt och för att kunna garantera säkerheten blir kapaciteten begränsad.

När Luftfartsverket sade upp avtalet om radarbilderna blev flygplatsen utan tjänsten och någon ny kan inte handlas upp, något som även P4 Örebro har rapporterat om.

– I nuläget finns det ingen leverantör som kan erbjuda den här tjänsten, det är kritiskt, säger Mikael Smedberg, vd för Örebro Airport.

Ny certifiering krävs

Luftfartsverket sade 2022 upp avtalen kring radartjänster till ett antal flygplatser, däribland Örebro Airport, något som trädde i kraft i januari i år.

Om flygplatserna ändå ville ta del av motsvarande data på annat sätt måste de ha ett certifikat utfärdat av Transportstyrelsen. Något bolaget som driver flygtornet i Örebro har ansökt om – men som alltså dröjer.

I klippet berättar vd för Örebro Airport om vad det innebär för flygplatsen att inte kunna sköta flygledningen med hjälp av radarbilderna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.