– Det är mycket tung trafik som vi inte kan kontrollera, säger Mikael Stolt, gruppchef för trafikpoliserna i Örebro.
Statistik finns för hur många fordon som passerar Örebro. En del är tämligen färsk, andra siffror är något år gamla. En dag i juli för två år sedan var toppsiffran 192 tunga fordon på en enda timme. Just den här mätpunkten mätte trafiken i en riktning på Västerleden, alltså E18, E20, ungefär i höjd med Stjärnhusen.
Med två europavägar och riksväg 50 genom länet så är det naturligt med mycket tung trafik. Örebro har också många lagerlokaler och terminaler, som också drar till sig frakt.
Långt kvar till en ny kontrollplats
I dag finns runt 20 speciella kontrollstationer längs Sveriges vägar. Polisen vill gärna ha fler, men frågan är vem som ska betala.
En ny kontrollplats kostar runt 20-30 miljoner kronor. Trafikverket tycker att polisen bör vara med och betala eftersom de använder kontrollplatserna. Polisen menar att det är Trafikverkets ansvar eftersom det handlar om att det faktiskt handlar om att bygga om vägar och avfarter.
Diskussionen har pågått ett tag och kommer troligen att fortsätta. Det betyder att ett bygge av en kontrollstation i Örebro län högst troligt inte blir av i närtid.