Två kvinnor inuti en klädaffär diskuterar en blus som en av dem håller upp. I bakgrunden syns olika klädesplagg hängande på stänger. Det finns även en ljusring som ofta används vid videoinspelningar, till exempel när man sänder live på sociala medier.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör butiksägaren berätta om varför de satsat på live-shopping. Foto: Frida Lindhe/SVT

Klädbutiken i Örebro sänder live på sociala medier – för att klara den höga hyran

Uppdaterad
Publicerad

De senaste åren har den lilla klädbutiken Heaven på Köpmangatan i Örebro fått sin månadshyra chockhöjd med 10 000 kronor. Konceptet ”live-shopping” på sociala medier har därefter blivit avgörande för butikens överlevnad.

I dag betalar butiken över 35 000 kronor i månaden för de nästan 80 kvadratmeterna de huserar på sedan 16 år tillbaka.

– Hyran är vår största kostnad och det är såklart tråkigt att veta att man lägger så mycket pengar på den. Sedan vill vi ju vi såklart ligga centralt och ha ett bra läge, säger ägaren Lovisa Stenbom.

Når kunder utanför städerna

Under pandemin blev konceptet ”live-shopping” ett populärt fenomen som Lovisa Stenbom inte var sen med att hänga på. Fenomenet går ut på att butiker har livesändningar på sociala medier och visar upp kläder och andra beklädnadsvaror som kunder kan köpa i kommentarsfältet.

– Det är det som gör att vi får in de extra pengarna som behövs samtidigt som vi når kunder som inte tar sig ut till städerna, säger hon.

Hör henne berätta mer om detta i klippet ovan.

Höga hyresnivåer i Örebro

I Örebro går i snitt 18 procent av det som kläd-, sko- och väskbutiker tjänar till hyran för lokalen man har verksamhet i – något som Svensk Handel är kritiska mot.

Enligt Svensk handel är det de små, lite unika beklädnadsbutikerna som drabbas hårdast av höga hyresnivåer.

Det är Ambramssons fastighetsförvaltning som klädbutiken hyr sin lokal av. Enligt VD:n Magnus Knutsson följer hyran de senaste årens konsumentprisindex. Samtidigt öppnar han för att förhandla om hyran.

– Det är en trevlig butik som vi vill ha kvar, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.