Eva Dällerud och hennes mamma Elisabeth gestaltad av en docka. Foto: Anders Nord /SVT

Storgrälet fick mamman att börja berätta – Eva för historien vidare

Uppdaterad
Publicerad

Det började med ett gräl mellan mor och en tonårig dotter. Mamman ilsken för att dottern inte lämnade ut något om sig själv. Dottern likaså om sin mamma. Natten som följde var båda vakna och Eva gestaltar nu det hon fått veta om sin mammas upplevelser i föreställningen ”Jag, Mamma och Förintelsen” med urpremiär i Karlskoga.

Eva Dälleruds mamma Elisabeth föddes i Ungern och kom till Sverige tillsammans med sin syster Anna med hjälp av Röda korset 1945. Här gifte de sig och Elisabeth födde dottern Eva 1954. 

Men först när Eva var 16 år exploderade vetskapen om mammans bakgrund i nazisternas grepp. Med ett brak.

– Vi bråkade så in i bomben. Vi hade ett sådant jättelikt mor och dottergräl och hon skrek åt mig att hon inte visste något om mig. Och jag skrek tillbaka till henne att jag visste väl inget om henne heller. Den kvällen måste ju hon ha bestämt sig att nu... Det tog en hel natt, säger Eva Dällerud.

Fördes mellan flera läger

Flera samtal följde under åren som Elisabeth levde. Hon och systern Anna berättade för Eva om sina upplevelser i koncentrationslägren Auschwitz-Birkenau, Plazow, Dachau, Christianstadt och Bergen-Belsen.

– Mamma står inför doktor Mengele som 13-åring med uppsvälld mage och han tror att hon är med barn. Han slår henne i magen och hon orkar stå upp och le, berättar Eva.

Evas mamma Elisabeth t v och hennes syster Anna t h. Foto: Anders Nord /SVT

”Jag vill att du berättar”

Elisabeth ligger på sin dödsbädd i mitten av 90-talet och är rädd. Hennes och makens bil har blivit nedklottrad med hakkors. Och det görs försök att skriva om historien.

– I samband med att det kom en förintelseförnekare och påstod att det inte hänt, då sa hon till mig: ”Du, jag vill att du berättar så att ingen skall kunna säga att det aldrig har hänt.

Tar uppgiften på allvar

För Eva var ansvaret solklart. Hon har nu skrivit manus och med hjälp av regissören Gunilla Orvelius ställer hon sig själv på scen.

– Jag visste att det skulle bli en enmansföreställning för jag vill ha den lättillgänglig. Jag går ju i pension efter sommaren och jag har tänkt att jag ska ta över efter de som inte orkar åka ut och berätta längre. Nu blir det ju en berättelse från andra generationen.

Gunilla Orvelius (t v) står för regin. Mamman Elisabeth gestaltad som docka har vuxit i betydelse för Eva Dällerud (t h) under arbetet med föreställningen. Foto: Anders Nord /SVT

Mamma är med – som docka

Men hon är inte helt ensam på scen. Mamma Elisabeth är med, gestaltad av en docka som dockmakerskan Annika Arnell gjort. Och dockan har haft en terapeutisk funktion för Eva under arbetets gång.

– Hon har blivit nästan som en förlängd del av mig. hon har blivit så personlig och mänsklig, så hon bor hemma hos oss, så hon lever inte bara med mig, utan hon lever hos familjen och pratar och har sina infall och inlägg. Det har varit en fantastisk upplevelse, berättar Eva Dällerud.

Kort om föreställningen ”Jag, Mamma och Förintelsen”

Manus: Eva Dällerud

Regi: Gunilla Orvelius

Frilansande regissör och skådespelare, som tidigare för teaterföreningen Lyset satt upp Hemsöborna och Fanny & Alexander.

Medverkande: Eva Dällerud och mamman Elisabeth, gestaltad av en docka som tillverkats av Annika Arnell.

Urpremiär på Förintelsens minnesdag söndagen den 27/1 på Kungsteatern i Karlskoga. Spelas där för allmänheten under våren 2019 och kommer även turnera på skolor.

Målgruppen är från årskurs 9 och uppåt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.