På samma sätt som stängsel tidigare satts upp för att hindra människor från att springa ut på spåren, blir det nu viltstängsel på fem sträckor. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Här byggs de nya teststräckorna

Uppdaterad
Publicerad

På fem järnvägssträckor i landet kommer de nya metoderna att minska viltolyckor att testas. Det blir länen Örebro, Västra Götaland, Uppsala, Västmanland och Södermanland som får de första stängslade provsträckorna.

Under 2018 och 2019 kommer stängsel att sättas upp och viltövergångställen att byggas på de här järnvägssträckorna:

Enköping-Grillby

En olycksdrabbad del av Mälarbanan. Framförallt har det varit många älgolyckor på sträckan som går genom Uppsala län. Varje dygn passerar runt 140 tåg.

Högsjö-Kilsmo

Precis på gränsen mellan Södermanlands län och Örebro län skär Västra stambanan genom ett skogsområde med mycket älg och kronhjort. Runt 80 tåg per dygn ska nu passera med stängsel på bägge sidor av dubbelspåret.

Laxå-Finnerödja-Gårdsjö

150 tåg om dygnet passerar på den här delen av Västra Stambanan, som går mellan Västra Götalands län och Örebro län.

Näverkärret-Krampen

Teststräckan ligger i Västmanlands län, alldeles i närheten av Grimsö viltforskningsstation. Det gör att det finns mycket god kunskap om hur viltet rör sig i området. Här går numera bara godstrafik, omkring 40 tåg per dygn.

Velanda-Prässebo

Genom Västra Götalands län går en nybyggd del av Norge/Vänerbanan som är en av de viktiga transportlederna genom Sverige. Området ligger i närheten av Trollhättan och är delvis redan stängslat. Det gör det billigare att bygga en teststräcka här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.