• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Bilden är tagen av en av SJ:s lokförare. Den här gången hinner älgen precis över spåret framför tåget. Foto: SJ/projektet Viltsäker järnväg

Övergångsställe för vilt ska minska tågolyckor

Publicerad

Viltolyckorna på järnväg ökar och beräknas kosta samhället upp mot 1,5 miljarder kronor varje år. Nu ska nya metoder testas för att minska olyckorna. Bland annat ska 18 övergångsställen för älgar byggas.

Plötsligt springer en älg upp på spåret.

För lokföraren är det omöjligt att stanna – bromssträckan är för lång för det tunga tåget.

Ungefär 5.000 gånger om året kolliderar svenska tåg med klövdjur eller rovdjur. Det handlar om de olyckor som rapporteras, men det är troligt att det också finns ett mörkertal.

”Dyrt att köra på vilt”

Nu ska nya metoder att få bort viltet från järnvägspåren testas. På fem sträckor i fem län ska snart stängsel sättas upp på bägge sidor spåret.

– Det är väldigt dyrt att stängsla, men det är också dyrt att köra på vilt på järnväg, säger Andreas Seiler, viltforskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.

Kostar 1,5 miljard – om året

Stängslen ska leda fram till övergångsställen där det är möjligt för djuren att på ett säkert sätt ta sig över järnvägen till andra delar av sitt revir. När ett tåg kommer ska de i god tid skrämmas bort med olika typer av ljud- och ljussignaler.

Efter att ha studerat filmer på hur djur beter sig nära spåren har man kommit fram till att djuren måste få en betydligt tidigare varning än idag.

En enda krock med en älg kan ställa till med skador och förseningskostnader på långt över en miljon kronor. Upp emot 1,5 miljard varje år beräknas samhällets totala kostnader vara för viltolyckorna, enligt forskning från SLU.

Under 2018 och 2019 ska de nya teststräckorna byggas. Totalt 18 övergångar är planerade.

Andreas Seiler, viltforskare Sveriges Lantbruksuniversitet Foto: Jesper Mattsson/SVT

”Kan bara blunda och köra på”

Förutom att minska kostnader och antalet djur som skadas och dödas, så hoppas man på en förbättring av lokförarnas arbetsmiljö.

– De kan bara blunda och köra på. Att orsaka det här lidandet och döden hos djuren är en ganska stark påfrestning för de flesta lokförare, säger Andreas Seiler.

Det här är projektet Viltsäker järnväg

* Målet är att antalet viltpåkörningar ska minska med 80 procent på teststräckorna.

* Att stängsla kan också leda till att människor tar sig upp på spåren, något som också är ett stort problem.

* Viltolyckor är något vanligare på järnväg än på statlig väg, men räknar man in alla vägar i landet står olyckorna på järnväg bara för en liten del av det totala antalet olyckor.

* Projektet är ett samarbete mellan SLU, Trafikverket, SJ och Enviroplanning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.