– Det är är en del av vår värdegrund , säger Martina Lindblom Allanko som är inköpschef på Svealandstrafiken, och något som vi vill främja. Därför har vi lyft ut den delen som handlar om att ändra och sy om arbetskläder och reparera stolsklädslar från övrig upphandling.
Sociala företag är riktiga företag som säljer varor eller tjänster, betalar skatt och är arbetsgivare.
Utgår från personalen
Skillnaden mot ”vanliga” företag är att de har som syfte att integrera människor som av olika skäl står långt ifrån arbetsmarknad och samhälle.
– Här arbetar personer hundra procent av sin förmåga, förtydligar verksamhetschef Carina Dahl på Syverkstan. Som arbetsgivare ser vi till att de har rätt arbetsmiljö, rätt förutsättningar och man utgår ifrån personalen när man tar på sig uppdrag.
Ingen snedvridning
Det finns kritik mot att sociala företag skulle snedvrida konkurrensen men det håller inte Carina Dahl med om.
– Vi har en så otroligt liten del av marknaden med våra två anställda. Dessutom tar vi marknadsmässiga priser och har löner enligt kollektivavtal så jag har svårt att se att det skulle påverka resten av branschen.
Ett arbetsintegrerande socialt företag ska:
- Ha till syfte att integrera människor i arbetsmarknad och samhälle
- Sälja varor och tjänster till kunder.
- Det kan handla om arbetsintegrerande tjänster, caféverksamhet, odling, syarbete, biltvätt, hotellverksamhet kontorstjänster eller andra verksamheter som de anställda har kunskap om
- Vara organisatoriskt fristående, det vill säga drivas i form av ett eget företag. Aldrig ägas av exempelvis en kommun.
- Skapa delaktighet för medarbetarna genom ägande, avtal eller liknande.
- I huvudsak återinvestera sina vinster i den egna eller liknade verksamhet.
Källa: Tillväxtverket