Arbetare i neonfärgad säkerhetsjacka står på en byggnadsställning och använder en hammare för att utföra reparationer, med isiga detaljer på ställningen och en klar blå himmel som bakgrund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Arbetet med att få bort isen måste göras manuellt och det tar tid. Foto: Elvira Ringeborn/SVT

Här knackas isen bort med hammare utanför Laxå – så att tågen kan köra igen

Uppdaterad
Publicerad

Det är fortsatta problem i tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg under dagen. Orsaken är is på kontaktledningarna i Laxå. Arbetet att få bort isen tar tid. Arbetet måste göras för hand, meter för meter.

Problemen för järnvägstrafiken har fortsatt under dagen. Många resenärer har fått vänta i flera timmar. Bland annat Inger Isaksson som skulle från Örebro till Göteborg, men i Töreboda fick de så stora problem att det tvingades vända tillbaka till Laxå.

– Vi åkte små korta bitar men det gick inte så då åkte tåget tillbaka hit till Laxå och nu väntar vi på bussar, säger hon.

Is orsakar problem

Det är ovanligt stora mängder is som hänger på de ledningar där tågen får ström till sina motorer.

Om tåget redan är i rörelse kan tåget ofta åka förbi den del av ledningen som har för mycket is. Om ett tåg står inne på stationen kan det ha hamnat på ett ställe där det inte är kontakt och tåget blir strömlöst.

En del tåg har kunnat passera Laxå under dagen, men fortfarande är det gott om förseningar och inställda tåg.

”Pansar-is”

Under dagen har Trafikverkets entreprenör varit ute med hammare och skylift och knackat bort isen från ledningarna.

– Just nu byter vid arbetslag som ska dit och rent manuellt knacka bort den här pansar-isen som sitter på spåren genom Laxå, sa Trafikverkets presschef, Bengt Olsson vid lunchtid.

Eftersom arbetet med att få bort isen sker manuellt så tar det tid. På torsdagseftermiddagen finns det fortfarande ingen prognos för när tågtrafiken förbi Laxå kan fungera som vanligt igen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.