Flera insändare om att “någon” borde ta till vara Tuggenområdet hade inte resulterat i handling. Föreningen bestämde sig för att skrida till verket. Kommunen tillfrågades.
– Vi fick tillstånd av stadsträdgårdsmästaren att röja upp, så det började vi göra och håller på fortfarande, säger Göran Sundmar, ordförande i Bofors luftvärnsförening.
Testbana för kanoner
Varje tisdag, när årstider och väder så tillåter, samlas frivilliga ur föreningen för att röja. Husgrunder, fundament och en rund, märklig betongkonstruktion syns åter i öppen dager.
– Man byggde den här testbanan 1922. Det var för att miljötesta kanoner under transporter. Man började köra kanoner efter traktorer och lastbilar och då höll inte kanonerna, berättar Göran.
Men redan 1886 användes området för skjuttester. I en lada som föreningen får använda visar Göran en bild tagen 1914. En stor kanon sitter monterad på ett fundament i backen. Ett fundament som nu åter finns framgrävt.
– Här kan man se att man hade två skjutbunkrar. Man hade också vittnesplåtar som man sköt mot. Skjutavståndet var bara 125-150 meter på den tiden. Man ville testa kanonerna och testa krut.
Första flygfotot
Alfred Nobel hade stött på patrull med sina explosiva tester i Frankrike och Italien och köpte en aktiemajoritetspost i företaget AB Bofors Gullspång för en miljon kronor vid årsskiftet 1893/94.
– Här har han skjutit mycket prov med raketer. Det har vi sett i text. Med Alfred Nobels rymdkamera tog man det första flygfotot av Karlskoga med hans lufttorped, säger Göran.
Området har fått sitt namn efter flistuggen som byggdes här under andra världskriget. Den försåg fabriker med bränsle för uppvärmning.
Dramatiska olyckor
Att naturen långsamt fått återta området är kanske inte är så konstigt. För den verksamhet som bedrivits här har krävt sina offer.
– Här vid testbanan så var det fyra barn i 10-årsåldern som en vårdag i april 1924 lekte och hittade en granat som ingen trodde var skarp. De dog allihop, berättar Göran.
I februari 1902 inträffade en allvarlig sprängolycka vid ett test, där fem personer omkom, bland annat överingenjören tillika kanonverkstadens föreståndare, Arent Silfversparre.
Föreningen menar att platsens betydelse på olika sätt förtjänar omsorg och förvaltning.
– Vi vill rädda så mycket som möjligt av historiska föremål och områden. Det är ju industrihistoria och grunden till Karlskoga, säger Göran Sundmar.
Se inslaget i TV-sändningen: