Flextrafik är en form av kollektivtrafik för dem som har svårt att ta sig med vanliga bussar. Bussen är utrustad med ramper och chauffören hjälper resenärerna av och på. Den har inga fasta hållplatser utan den som vill åka får boka var den vill bli upphämtad och avsläppt.
Under en testperiod på tre år har flextrafiken i Karlskoga finansierats till hälften av Region Örebro län och till hälften av kommunen. Men när testperioden nu löpt ut hoppar regionen av eftersom de anser regionen att flextrafiken är för kostsam.
Men i Karlskoga gör kommunen en annan bedömning. Därför enades kommunstyrelsen idag om att man ska fortsätta köra flextrafik, även om det innebär att man får ta hela kostnaden själv.
– Vi ser att flextrafiken är viktig för våra invånare, säger Tony Ring (M), kommunstyrelsens ordförande.
Vill hitta en långsiktig lösning med regionen
Beslutet innebär att flextrafiken kommer fortsätta gå åtminstone till den 31 maj 2022. Det kommer kosta kommunen cirka 650 000.
I klippet berättar Tony Ring vad som händer med flextrafiken i Karlskoga efter den 31 maj 2022.