Uppföljningen har pågått sedan augusti och fokus har legat på mat, måltid och nutrition, omvårdnad, bemanning, kommunikation med anhöriga, samt dokumentation och avvikelsehantering.
Uppgifter om missförhållanden
Kommunen inledde den extra uppföljningen efter att uppgifter om missförhållanden på boendet framkommit. Det den nu kan konstatera är att boendet brister när det kommer till fulltalig bemanning, att man inte arbetar tillräckligt väl med dokumentation och hantering av avvikelser, och att kommunikationen med anhöriga inte fungerar tillräckligt bra.
– Den faktiska bemanningen och schemaplaneringen har inte följt varandra. Det har varit frånvaro som inte har täckts upp med vikarier, säger Patrik Jonsson, programdirektör för social välfärd i Örebro kommun.
Kommunen kan inte se att bemanningen lett till brister i omvårdnaden.
– Däremot är det en risk för att det blir brist i omvårdnaden om det pågår under en lång tid.
När det kommer till maten ser kommunen däremot inte att boendet brister, vare sig när det gäller tillgång till eller kvalitet på maten.
Utföraren ska återkomma med åtgärder
Boendet drivs av företaget Norlandia Care AB, som tidigare sagt till SVT att uppgifterna om missförhållandena på boendet varit inkorrekta. Rapporten är nu överlämnad till företaget, som ska lämna svar på den kritik kommunen lyfter senast den 27 sept.
Även inspektionen för vård- och omsorg, Ivo, granskar boendet.