I klippet berättar Eva Henebäck vad som var avgörande för satsningen på laddplatser i Nora.
De 34 laddplatserna är placerade vid två av bostadsbolagets parkeringar.
– Sen kopplar vi ihop hyresgästen med laddoperatören. Man betalar för den förbrukade elen direkt till laddoperatören via en app, säger Eva Henebäck.
Knappt 200 platser
Det finns totalt 183 laddplatser för allmännyttans hyresgäster i länet och tillsammans har bostadsbolagen drygt 30 000 lägenheter. Enligt uppgift från branshorganisationen Sveriges allmännytta äger 40 procent av hushållen en eller flera bilar. Jätten i sammanhanget, Örebrobostäder, har 100 platser och kommer installera ytterligare 100 i år. Samtidigt förbereder de för fortsatt utbyggnad kommande år.
– Vi försöker hålla jämn takt med efterfrågan, säger Jonas Tannerstad, chef för el- och automation på Öbo.
Även Degerforsbyggen och Askersundsbostäder planerar installera nya laddplatser i år.
Uppmanas ta kontakt
I Karlskoga finns 10 laddplatser för kommunala Karlskogahems hyresgäster. Enligt vd Urban Linder uppmanas hyresgäster ta kontakt när de överväger att skaffa en elbil.
– Då utreder vi om det finns möjlighet att tillhandahålla en laddplats, ofta bygger vi om en befintlig parkeringsplats och förser den med ladduttag, säger han.
Enligt Urban Linder och flera andra kommunala bostadsbolag är ett stort hinder för stora satsningar på laddplatser att det inte finns tillräckligt med effekt i fastigheternas närhet.
– Vi har till största delen äldre fastigheter i vårt bestånd. Fastigheterna är oftast inte är anpassade för elbilsladdning och den stora effekt som detta kräver, säger han.
Inga platser
I Lekeberg och Ljusarsberg finns inga laddplatser i allmännyttan. Men Ljusnarsbergs kommun planerar för ett trettiotal platser i år.
– Vi behöver få klargjort om det finns tillräcklig effekt för det antal elstolpar kommunen önskar bygga, säger Jimmy Sander, fastighetschef i kommunen.