Asher Sam Bergeborn fann K-pop kulturen innan den slog igenom stort på sociala medier. Sedan förra året dansar han K-pop i gruppen Ivor crew, som just nu består av åtta dansare.
Nu vill han sprida K-pop vidare och leder workshops i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan, vilket är andra omgången workshops de styr ihop. Senast lockade workshopsen till sig allt från 12-åringar till 65-åringar.
– Det är jätteroligt, säger Asher Sam.
Mer än dans
I mötet med Asher Sam är det tydligt att K-pop inte endast är en musikgenre utan mer än så för honom – han kollar på serier, filmer och samlar på cd-skivorna och dess tillhörigheter. Samhörigheten på sociala medier är världsomfattande mellan fansen – men också banden och fansen emellan.
– Musiken har hjälpt mig mycket, jag känner deras smärta i låtarna och jag har också gått igenom något liknande och då kan jag fortsätta framåt. Det hjälper mig i vardagen, säger han.
Starta klippet för att se honom dansa och höra mer om sommarens workshops
K-pops genomslag i sociala medier
Sju och en halv miljarder twitterinlägg från hela världen har handlat om K-pop mellan 1 juli 2020 till 30 juni 2021 enligt Twitters K-pop- och K-contentchef YeonJeong Kim. Det är ett rekord för flest antal tweets relaterade till genren under ett år.
På Instagram har hashtagen ”Kpop” i skrivande stund över 120 miljoner inlägg.
På Tik-Tok har hastagen ”Kpop” i skrivande stund över 239 miljarder inlägg.