Det var när de såg att programmering skulle in på schemat som de, med sin rektors hjälp, ansökte om pengar för att bygga upp ett center där de kan hjälpa andra lärare. Projektet är tvåårigt, och nu ska de bygga upp ett så kallat kodcenter, ett framtida lärocenter.
– KOD står för kompetent och digital. Hit ska lärare kunna komma för att lära sig om programmering och källkritik och hur man kan jobba digitalt i undervisningen, säger Martin Frisén.
Stor oro
Han tror att oron bland hans kollegor är stor inför att programmering ska in på schemat. Och av kommunens egen kartläggning att döma så är många skolor inte ens igång. Kartläggningen har gjorts för att Örebro kommun ska veta vilka insatser som behövs.
Hälften av rektorerna svarar att de ännu inte erbjudit sin personal någon utbildning. Andra planerar workshops och samarbeten mellan skolor och Skolverkets kommande webbutbilding. Martin Tesell hoppas att rektorerna ska vara kloka när det nu drar ihop sig – för att utbilda sig tar tid.
– Man kan inte gå och läsa läslyft, specialpedagoglyft och moduler hit och moduler dit och jobba med digitaliseringen. Vi måste få hjälp att prioritera och fokusera.
Hälften får programmera
På ungefär hälften av Örebroskolorna får eleverna redan programmera, enligt Örebro kommuns enkät. Martin Tesell och Martin Frisén har i många år använt tekniken som en naturligt del i undervisningen på Navets skola.
Eleverna får bland annat lära sig både att programmera och att göra film. Än så länge har de ingen lokal för det nya lärocentret eftersom nya Änglandaskolan, där centret ska inrymmas, väntas stå klar först sommaren 2018.
– Då kan vi börja ta emot pedagoger från hela kommunen, säger Martin Frisén.