Det var P4 Örebro först med att berätta.
Kommunerna går in och finansierar ett antal turer, med start till våren, och året ut. Därefter hoppas man på att hitta en annan lösning.
– Det kostar ungefär fem miljoner att trafikera sträckan under ett helt år, så det kommer ju kosta oss ungefär två miljoner, vilket är en stor kostnad för en sådan liten kommun, säger Ewa-Leena Johansson (S), ordflörande i kommunstyrelsen i Ljusnarsberg.
Det är den norra länsdelen, mellan Lindesberg och Kopparberg, som kommer att trafikeras.
”En viktig pulsåder”
– På något vis måste man hitta en lösning för att trafikera sträckan. Det är en väldigt viktig pulsåder i Lindesberg, och även i Ljusnarsberg, säger Pär-Ove Lindqvist (M), oppositionsråd i Lindesberg.
– Mitt parti var, på regional nivå, emot nedläggningen av linjerna.
Lindqvist menar att tåget inte kan ersätta busstrafiken.
– Den som åker tåg kan behöva gå 1-1,5 mil till närmsta station.
”Besviken”
Bengt Storbacka (S), kommunstyrelsens ordförande i Lindesberg, säger till P4 Örebro att han inte är nöjd med att kommunerna känner sig tvungna att gå in med egna pengar.
– Vi har påtalat det här sedan i våras, jag är besviken på att vi sitter med det nu, säger han.
I klippet berättar regionrådet Nina Höijer (S) om oron över bussneddragningarna i länet. Intervjun gjordes innan beskedet om buss 308 kom.