Telekområdgivarna, Konsumentverket, Brottsofferjouren och flera banker. Listan kan göras lång på organisationer, myndigheter och företag vars namn och telefonnummer missbrukats för bedrägerier.
– Det är så bedragarna jobbar idag. De nyttjar och svärtar ner våra etablerade och fina varumärken för att förskaffa sig info som de inte har rätt till. Bedragarnas metoder är oerhört sofistikerade , fräcka och svåra att upptäcka. Det är också väldigt enkelt att välja vilket nummer som ska presenteras på displayen på din telefon, menar Lisa Hasselgren.
Vill få till säkrare samtal
Företaget Securifid i Örebro har tagit fram en app där personal kan verifiera sin identitet mot privatpersoner i syfte att göra telefonsamtalen tryggare. Brottsofferjouren testar den på försök genom att anställda kan identifiera sig när de tar kontakt med brottsutsatta.
– Vi loggar in och legitimerar oss i alla möjliga sammanhang men telefonsamtalet har glömts bort. Vi delar information över telefon utan att vi faktiskt vet med vem det är. Även över ett telefonsamtal behöver man kunna känna sig säker, säger Lisa Hasselgren.
Känslig information kan hamna fel
Förutom kampen mot bedrägerier lyfts frågor om rättssäkerhet och integritet fram som viktiga. Det var också en sen sommarkväll som hela idén bakom säkrare telefonsamtal väcktes när Lisa som vittne var rädd för att känslig information skulle hamna i fel händer.
Hör henne berätta mer i klippet.