Lisa blev vittne till brott – då väcktes idén om säkrare samtal

Uppdaterad
Publicerad

Hur kan man egentligen vara helt säker när någon ringer och utger sig för att komma från exempelvis polisen? Det kan man inte enligt örebroaren Lisa Hasselgren som efter att ha bevittnat ett slagsmål blev misstänksam direkt när en ung man ringde upp och utgav sig för att vara polis.

– Säkrare telefonsamtal borde vara självklart när man delar information av integritetskränkande karaktär och som man inte vill ska hamna i fel händer, säger hon.

Telekområdgivarna, Konsumentverket, Brottsofferjouren och flera banker. Listan kan göras lång på organisationer, myndigheter och företag vars namn och telefonnummer missbrukats för bedrägerier.

– Det är så bedragarna jobbar idag. De nyttjar och svärtar ner våra etablerade och fina varumärken för att förskaffa sig info som de inte har rätt till. Bedragarnas metoder är oerhört sofistikerade , fräcka och svåra att upptäcka. Det är också väldigt enkelt att välja vilket nummer som ska presenteras på displayen på din telefon, menar Lisa Hasselgren.

Vill få till säkrare samtal

Företaget Securifid i Örebro har tagit fram en app där personal kan verifiera sin identitet mot privatpersoner i syfte att göra telefonsamtalen tryggare. Brottsofferjouren testar den på försök genom att anställda kan identifiera sig när de tar kontakt med brottsutsatta.

– Vi loggar in och legitimerar oss i alla möjliga sammanhang men telefonsamtalet har glömts bort. Vi delar information över telefon utan att vi faktiskt vet med vem det är. Även över ett telefonsamtal behöver man kunna känna sig säker, säger Lisa Hasselgren.

Känslig information kan hamna fel

Förutom kampen mot bedrägerier lyfts frågor om rättssäkerhet och integritet fram som viktiga. Det var också en sen sommarkväll som hela idén bakom säkrare telefonsamtal väcktes när Lisa som vittne var rädd för att känslig information skulle hamna i fel händer.

Hör henne berätta mer i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.