Foto: TT/SVT

Före detta kriminalvårdaren inför rätta – morddömd rymde från fångtransport

Uppdaterad
Publicerad

I mitten på juli förra året stannade en fångtransport på en grusväg utanför Laxå. Stoppet var oplanerat – transportledaren behövde kissa. Men medan han uträttade sina behov lyckades en morddömd intern rymma.

Internen är dömd till 14 års fängelse för mord. Utan skor och fortfarande i handfängsel och  midjebälte lyckas han springa ifrån kriminalvårdarna och försvinna. Enligt den åtalade transportledaren sprang både han och chauffören av transporten efter internen, men gav upp efter ungefär 250 meter.

– Jag var helt slut och hade inte orkat brotta ner honom.

Rymning från fångtransport

Trots ett stort sökpådrag lyckades man inte hitta fången, som fortfarande är på fri fot. Medan kriminalvårdarna väntar på att polisen ska anlända cirkulerar de i området med sin bil för att försöka hitta rymlingen.

– Hade jag vetat att han var så rymningsbenägen hade jag gjort en annan bedömning, säger transportledaren under rättegången.

Gjorde ytterligare ett stopp

Åklagare Pia Åsberg lägger stort fokus på orsaken till stoppet – transportledarens behov av att kissa. Transporten gjorde ett stopp ungefär en minut innan rymningen, men där bedömde transportledaren att det inte var lämpligt att stanna och heller inte tillräckligt avskilt för att han skulle kunna gå ut och kissa.

Istället kör man vidare och stannar på den skogsväg där rymningen äger rum.

Känd för sin lilla blåsa

Det är heller inte första gången som transportledaren har begärt att en transport ska stanna just för att han behöver uträtta behov. Det framkommer under rättegången att mannen är känd på sin arbetsplats för att ha en liten blåsa.

Alla tre kriminalvårdarna som fanns med på transporten utreddes för tjänstefel och togs dessutom ur tjänst. De två som nu inte står åtalade anses ha begått tjänstefel,  men av ringa grad vilket inte är straffbart. De båda har dock hörts via länk under dagens rättegång.

Medger brist i en punkt

När rättegången inleddes lästes de fyra punkterna upp där transportledaren anses brustit i sitt ansvar:

  • Genom att inte kontakta transportplaneringen och förankra det oplanerade stoppet.
  • Genom att inte planera bevakningen (omfallsplanering) av klienterna innan stoppet och innan han lämnat fordonet
  • Genom att lämna fordonet innan bilföraren varit på plats utanför fordonets skjutdörr.
  • Genom att helt brista i uppsikt över fordonet och klienterna då han lämnat fordonet och gått 25-30 m därifrån, vänt ryggen till och uträttat sina behov och utan att förvissa sig om att de andra i transportlaget haft situationen under kontroll.

Den åtalade mannen har medgett brist i den första punkten, men nekar i de övriga tre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Rymning från fångtransport

Mer i ämnet