Ånglok med påkopplade vagnar samt svart rök ur skorsten. Människor och stationshus i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Järnvägen till Nora var Sveriges första järnväg för allmän trafik. Nu kan det vara slutkört med tåg här. Foto: Pelle Råssjö /SVT

Nådastöten i Nora: NBVJ läggs ner – trafiken med veterantåg avvecklas

Uppdaterad
Publicerad

En epok går i graven. Anrika föreningen Nora Bergslags Veteran-Jernväg (NBVJ) läggs ner och snart försvinner tågen. I veckan fattade hela styrelsen beslut om att avgå efter en långdragen konflikt med stiftelsen som äger de gamla järnvägsspåren.

– Vi har slagits i flera år och nu gav vi upp, säger NBVJ:s ordförande Magnus Lundgren.

Så sent som i april kom beskedet av NBVJ beslutat att inte låta ångtågen trafikera den kulturhistoriskt viktiga järnvägen i sommar.

Bakgrunden handlar om finansiering av bland annat banunderhåll, vilken föreningen menar inte har varit tillräcklig.

– Vi har slagits för det här i flera år, men nu gav vi upp, säger NBVJ:s ordförande Magnus Lundgren.

Beskedet om veterantågen i Nora: Kör iväg dem

I onsdags meddelande han resten av styrelsen att han avgår. Sedan fattade de resterande styrelseledamöterna samma beslut.

– Vi kommer sitta kvar och förvalta verksamheten, så att vi sedan kan avveckla den. Tillstånden är kvar, men vi avser att köra iväg tågen, berättar Magnus Lundgren.

Veteranjärnvägen i Nora

  • Föreningen Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) och stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg (NJOV) förvaltar gemensamt järnvägen Nora-Järle och Nora-Pershyttan.
  • Järnvägssträckan Nora-Ervalla var den första normalspåriga i Sverige för allmän trafik. Den invigdes 1856.
  • NBVJ är en ideell förening som äger större delen av fordonen och driver själva trafiken.
  • NJOV är en stiftelse som äger själva banan. Stiftelsen är startad av bland annat Region Örebro län och Nora kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.