Så sent som i april kom beskedet av NBVJ beslutat att inte låta ångtågen trafikera den kulturhistoriskt viktiga järnvägen i sommar.
Bakgrunden handlar om finansiering av bland annat banunderhåll, vilken föreningen menar inte har varit tillräcklig.
– Vi har slagits för det här i flera år, men nu gav vi upp, säger NBVJ:s ordförande Magnus Lundgren.
Beskedet om veterantågen i Nora: Kör iväg dem
I onsdags meddelande han resten av styrelsen att han avgår. Sedan fattade de resterande styrelseledamöterna samma beslut.
– Vi kommer sitta kvar och förvalta verksamheten, så att vi sedan kan avveckla den. Tillstånden är kvar, men vi avser att köra iväg tågen, berättar Magnus Lundgren.
Veteranjärnvägen i Nora
- Föreningen Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) och stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg (NJOV) förvaltar gemensamt järnvägen Nora-Järle och Nora-Pershyttan.
- Järnvägssträckan Nora-Ervalla var den första normalspåriga i Sverige för allmän trafik. Den invigdes 1856.
- NBVJ är en ideell förening som äger större delen av fordonen och driver själva trafiken.
- NJOV är en stiftelse som äger själva banan. Stiftelsen är startad av bland annat Region Örebro län och Nora kommun.