– Vi har många uppdrag inom högskoleprovet, bland annat flera regeringsuppdrag som vi måste prioritera och därför kommer UHR inte att gå vidare med införandet, säger Tuula Kuosmanen, avdelningschef för analys, främjande och tillträdesfrågor vid UHR.
Idag har personer med dyslexi och personer med synskada möjlighet att skriva högskoleprovet med anpassning. Enligt Tuula Kuosmanen skulle ett införande av anpassning för flera grupper kräva en ökad administration i form av bland annat hantering av olika intyg för att styrka behovet av anpassning.
Kritik mot beslutet
Riksförbundet Attention, en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, har medverkat i utredningsarbetet. Förbundsordföranden Anki Sandberg är kritisk till UHR:s beslut.
– De som har till exempel adhd och studerar vid universitet eller högskola har rätt till anpassningar som förlängd skrivtid och anteckningshjälp idag. Då är det märkligt att man inte kan få den typen av anpassningar när man skriver högskoleprovet, säger Anki Sandberg.
”Anmärkningsvärt”
Hon menar också att många personer med neuropsykiatriska funktionshinder har en svår skolgång bakom sig och för dem innebär högskoleprovet en ny chans.
– Det är anmärkningsvärt att myndigheten anför som skäl att det blir för mycket administration, så resonerar de inte när det gäller personer med andra funktionsnedsättningar.