För några dagar sedan meddelade nämligen Norges infrastrukturminister att man är villig att utreda frågan gemensamt med den svenska regeringen.
– Om allt går i lås borde bygget i så fall kunna starta någon gång i mitten av 2030-talet, säger Jonas Karlsson.
Nu väntar man svar från regeringen
Bollen ligger hos den svenska regeringen men det är en hel del hinder som måste överbryggas. Bland annat finansieringen på 63 miljarder kronor. Men det avskräcker inte VD:n som menar att tågbygget ”Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt”.
Dessutom skulle ett ”nej” från den svenska regeringen innebära ansträngda relationer med grannlandet.
– Det skulle vara att slänga igen dörren i ansiktet på relationerna Sverige-Norge på ett sätt som jag tycker skulle vara helt oansvarigt, säger Jonas Karlsson.
Mer om Oslo-Sthlm 2.55
Oslo-Stockholm 2.55 AB är ett bolag som ägs av Karlstads kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun.
Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.
Källa: Oslo-Sthlm 2.55