Foto: NRK

Norska metoden halverar dödstalen på vägarna – i Sverige är den ännu inte aktuell

Uppdaterad
Publicerad

Norsk metod eller svensk? Eller kanske både och? Medan polisen vill införa genomsnittsmätning av hastigheten mellan fartkameror på samma sätt som i Norge vill Trafikverket hellre arbeta efter sin egen metod. I debatten handlar det om teknik, juridik, personlig integritet – och människoliv.

De senaste fem åren har kurvan både gått upp och ner i statistiken för Nollvisionen, Trafikverkets mål att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Men 2018 blev ett år med stort bakslag då antalet omkomna slutade på 324, tillskillnad från förra året då 252 dog.

Det är bland annat därför trafikpolis Mikael Cederblad gärna skulle se att den norska metoden med genomsnittsmätning mellan två fartkameror infördes även här.

– Idag får vi ner hastigheten precis där fartkamerorna står men sen är det många som ökar hastigheten igen, säger han.

Mikael Cederblad, trafikpolisen i Örebro, skulle gärna se den norska modellen på svenska vägar också. Foto: SVT

Teknik, juridik och personlig integritet

I Norge ser man en halvering av antalet döda och allvarligt skadade på de sträckor där man mäter farten med så kallad streknings-ATK.

Att mäta genomsnittshastigheten för bilar mellan två fartkameror har lett till halverade dödstal på vägarna – och färre böter. Foto: SVT Design

Frågan om att använda samma teknik har utretts vid flera tillfällen i Sverige men hittills har man valt att inte inför metoden. Anledningarna är fler och handlar om teknik och juridik men också om personlig integritet.

Eva Lundberg är nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket. Foto: Trafikverket

– I våra fokusgrupper såg vi senast vi utredde att det fanns lite stöd för metoden eftersom man måste fotografera alla bilar som passerar en viss punkt, förklarar Eva Lundberg som är nationell samordnare på Trafikverket.

”Människoliv går före”

Istället menar hon att systemet de fartkameror som finns i Sverige i dag och mäter hastigheten vid en viss punkt ger en tillfredsställande hastighetssänkning om man placerar dem tätt på samma sträcka.

– När vi har undersökt hur bilister beter sig så ser vi att vi får ner genomsnittshastigheten även på längre sträckor.

På trafikpolisen ser man inte varför de olika systemen inte skulle kunna komplettera varandra i Sverige.

– Jag förstår att folk inte vill bli fotograferade när de kör för fort men kan vi rädda människoliv går det före, avslutar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.