I videoklippet: Se när projektledaren, Martin Sandberg, listar fyra saker att ta hänsyn till när bansträckningen ska bestämmas.
Som SVT tidigare berättat har lokaliseringsutredningen för Nobelbanan nu börjat. Under ett par år kommer man utreda var järnvägen ska dras.
– Än så länge har vi bara ett vitt pappersark, säger Jonas Karlsson, vd för Oslo-Sthlm 2.55.
Under utredningens gång kommer markägare och andra intressenter att informeras och få lämna synpunkter till olika förslag.
Kan ni behöva ta privatägd mark i anspråk?
– Ja, så kan det absolut bli. Idag har vi inte full koll på var järnvägen kommer gå eller full koll på hur ägandet ser ut i det här stråket, säger Martin Sandberg, projektledare.
Dialog med intressenter
Den första samrådsprocessen kommer hållas efter årsskiftet men först i slutet av nästa år kommer de olika förslagen att visas upp.
– Det vore konstigt om det inte kom synpunkter och det måste man förvänta sig. Om vi inte gör det på ett korrekt sätt kan det finnas risk att vi måste ta om processen och det tar tid och kostar pengar, säger Jonas Karlsson.
Mycket att ta hänsyn till
Men det är mer än markägare att ta hänsyn till. Än så länge är det exempelvis inte klart om godstrafik ska gå på järnvägen, och det påverkar sträckningen.
– Om tung godstrafik ska gå på sträckan blir det flackare lutningar, längre broar och längre tunnlar, vilket också är kostnadsdrivande, säger Martin Sandberg.