En delad bild som visar tre sektioner: till vänster avfyras en artilleripjäs med rök som stiger upp, i mitten syns en tågskena som sträcker sig genom landskapet, och till höger ser vi en person som samlar något från vattnet med en orange behållare. Bilden symboliserar de olika sakerna som Nobelbanan, en järnväg som ska dras mellan Örebro och Karlstad, har att förhålla sig till.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nobelbanan kommer behöva förhålla sig till allt från försvarsindustrin till jordbruket och naturen. I klippet listar projektledare Martin Sandberg fyra utmaningar. Foto: SVT

Nu bestäms det var Nobelbanan ska dras – här är hindren

Publicerad

Tåg mellan Örebro och Karlstad på under 40 minuter – det är drömmen för kommunerna och regionerna i området. Nu har arbetet med att bestämma var Nobelbanan ska dras – och det finns många hinder att passera.

I videoklippet: Se när projektledaren, Martin Sandberg, listar fyra saker att ta hänsyn till när bansträckningen ska bestämmas.

Som SVT tidigare berättat har lokaliseringsutredningen för Nobelbanan nu börjat. Under ett par år kommer man utreda var järnvägen ska dras.

– Än så länge har vi bara ett vitt pappersark, säger Jonas Karlsson, vd för Oslo-Sthlm 2.55.

Under utredningens gång kommer markägare och andra intressenter att informeras och få lämna synpunkter till olika förslag.

Kan ni behöva ta privatägd mark i anspråk?

– Ja, så kan det absolut bli. Idag har vi inte full koll på var järnvägen kommer gå eller full koll på hur ägandet ser ut i det här stråket, säger Martin Sandberg, projektledare.

Dialog med intressenter

Den första samrådsprocessen kommer hållas efter årsskiftet men först i slutet av nästa år kommer de olika förslagen att visas upp.

– Det vore konstigt om det inte kom synpunkter och det måste man förvänta sig. Om vi inte gör det på ett korrekt sätt kan det finnas risk att vi måste ta om processen och det tar tid och kostar pengar, säger Jonas Karlsson.

Mycket att ta hänsyn till

Men det är mer än markägare att ta hänsyn till. Än så länge är det exempelvis inte klart om godstrafik ska gå på järnvägen, och det påverkar sträckningen.

– Om tung godstrafik ska gå på sträckan blir det flackare lutningar, längre broar och längre tunnlar, vilket också är kostnadsdrivande, säger Martin Sandberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.