I sju års tid har organisationen Oslo-Sthlm 2.55 arbetat för att påskynda utbyggnaden av bättre tågförbindelser mellan Oslo och Stockholm.
Ett stort steg på vägen är att Oslo-Stockholm 2.55 nu ska utreda en ny tågsträcka mellan Örebro och Kristinehamn – något som skulle kunna få ner restiden rejält mellan Örebro och Karlstad i framtiden.
– Vi kommer titta på miljöfrågor, markfrågor och tekniska frågor för att hitta så bra lokalisering som möjligt där vi kan dra järnvägen där den gör minst skada och har störst samhällsnytta, säger Jonas Karlsson.
Kan bli fortsättning mot Oslo
Förutom en ny järnvägssträcka mellan Örebro och Kristinehamn så är målet även att få till bättre järnväg mellan Arvika och Oslo.
– Det är två länkar som saknas i dag där den ena är Örebro–Kristinehamn. Myndigheter har rekommenderat att göra en liknande lokaliseringsutredning även över gränsen till Norge, berättar Jonas Karlsson.
EU pekar ut sträckan som viktig
Och stödet för att bygga ut tågnätet mot Värmland och Norge har växt med åren enligt Oslo-Stockholm 2.55.
– Vi ser i högre utsträckning hur politiken, näringslivet och försvarsindustrin prioriterar det här projektet högt, säger Jonas Karlsson.
Så sent som under våren pekade dessutom EU ut sträckan Oslo-Stockholm som en prioriterad satsning.
Så lång tid kan projektet ta
När sträckan mellan Örebro och Kristinehamn kan bli klar återstår att se.
– Om projektet skulle skyndas på så skulle vi i slutet av 2020-talet sätta igång och bygga den för att sedan ha en järnväg på plats någon gång under mitten på 2030-talet, säger Jonas Karlsson.