Till vänster en karta som visar hur en järnväg mellan Karlstad och Örebro kan se ut, till höger Jonas Karlsson.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
35 minuter mellan Örebro och Karlstad? Hör hur det kan bli möjligt i klippet. Foto: SVT

Nu tas stora steg mot snabbtåg mellan Örebro och Karlstad

Publicerad

Drygt två timmar, ett byte och omvägar. Så ser det ut i dag för den som vill åka tåg mellan Örebro och Karlstad. Men nu ska man utreda en helt ny järnvägslinje mellan Örebro och Kristinehamn – som kan minska restiden rejält.

– Det här skulle kunna ge betydligt mycket mer pendling och utbyte mellan orterna, säger Jonas Karlsson, VD för Oslo-Sthlm 2.55.

I sju års tid har organisationen Oslo-Sthlm 2.55 arbetat för att påskynda utbyggnaden av bättre tågförbindelser mellan Oslo och Stockholm.

Ett stort steg på vägen är att Oslo-Stockholm 2.55 nu ska utreda en ny tågsträcka mellan Örebro och Kristinehamn – något som skulle kunna få ner restiden rejält mellan Örebro och Karlstad i framtiden.

– Vi kommer titta på miljöfrågor, markfrågor och tekniska frågor för att hitta så bra lokalisering som möjligt där vi kan dra järnvägen där den gör minst skada och har störst samhällsnytta, säger Jonas Karlsson.

Kan bli fortsättning mot Oslo

Förutom en ny järnvägssträcka mellan Örebro och Kristinehamn så är målet även att få till bättre järnväg mellan Arvika och Oslo.

– Det är två länkar som saknas i dag där den ena är Örebro–Kristinehamn. Myndigheter har rekommenderat att göra en liknande lokaliseringsutredning även över gränsen till Norge, berättar Jonas Karlsson.

EU pekar ut sträckan som viktig

Och stödet för att bygga ut tågnätet mot Värmland och Norge har växt med åren enligt Oslo-Stockholm 2.55.

– Vi ser i högre utsträckning hur politiken, näringslivet och försvarsindustrin prioriterar det här projektet högt, säger Jonas Karlsson.

Så sent som under våren pekade dessutom EU ut sträckan Oslo-Stockholm som en prioriterad satsning.

Så lång tid kan projektet ta

När sträckan mellan Örebro och Kristinehamn kan bli klar återstår att se.

– Om projektet skulle skyndas på så skulle vi i slutet av 2020-talet sätta igång och bygga den för att sedan ha en järnväg på plats någon gång under mitten på 2030-talet, säger Jonas Karlsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.