De höga fönstren på bottenvåningen sitter på plats. Snart ska golvet målas turkos, en av väggarna ska kläs med cederträ, och verkstad och möbler ska på plats. Det är en cykellounge som byggs i ett nytt bostadsområde i Örebro.
– Det ska vara ett trevligt ställe att hänga på. Det är inget vanligt litet cykelförråd det där inte, säger Therése Lindroth Wettermark, marknadsansvarig på BJC fastigheter.
Flera fastighetsföretag satsar just på cykelburna kunder, inte minst i cykelstäder som Uppsala och Örebro. När många nybyggda lägenheter ska ut på marknaden samtidigt har det blivit vanligare att de marknadsförs som cykelvänliga.
Cykel på köpet
Vissa av husen får just en cykellounge, som till exempel kan vara en arkitektritad avdelning med sköna soffor. Andra får kaklade väggar och utrustas för rengöring och reparationer. På flera håll ingår dessutom tillgång till en cykelpool, med olika sorters lånecyklar för olika tillfällen: vanliga trampcyklar, elcyklar eller lådcyklar.
På företaget Obos Kärnhem har man inriktat sig på att bygga nytt på tillväxtorter. Där har man redan nu positiva erfarenheter av att sälja bostäder som extrautrustats för cyklister.
– Där vi har haft det nu i några projekt så har det varit väldigt omtyckt och det används. Så jag tror absolut att det kommer att växa, säger Therese Jacobsson, kundansvarig.
Företaget kommer nu att satsa på fler liknande hus, bland annat i Stockholm och Lund.
Dyrt att parkera bilen
Att det är miljövänligt att cykla är ett försäljningsargument, men det finns ett till i de växande städerna. Det är ofta både svårt och dyrt att parkera sin bil. I rusningstrafiken kan det dessutom gå snabbare att ta sig fram på en cykelbana.
– Det är onödigt att ta bilen när man har en cykel. Den är betydligt enklare att parkera. Och billigare, säger Therése Lindroth Wettermark.