En delad bild som visar till vänster en person i svart tröja med en mikrofon, som gestikulerar med båda händerna, och till höger en neonillustration av en hjärna i rosa färg mot en mörk bakgrund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Starta klippet för att förstå mer om vad som händer med hjärnan när vi åldras. Foto: Anna Sjöö

Ny forskning från Örebro universitet avslöjar: Därför har äldre svårare att lära sig nya saker

Uppdaterad
Publicerad

Ny forskning avslöjar nu vad som händer i hjärnan när vi försöker lära oss nya saker i hög ålder. En avgörande faktor verkar vara all den information vi samlat på oss genom livet.

När vi åldras förändras hjärnans struktur och funktion. Enligt en ny studie av Pernilla Andersson, forskare i kognitiv neurovetenskap vid Örebro universitet, har detta att göra med kopplingen mellan hjärnans olika delar.

– En bidragande faktor kan vara att man faktiskt har svårare att glömma eller rensa ut information som man inte längre behöver, säger Pernilla Andersson.

Gammal information stör

– Den äldre informationen, som kanske inte är så relevant längre, stör när vi försöker koda in och lära oss ny information, fortsätter hon.

Hippocampus i hjärnan spelar en avgörande roll för våra minnesfunktioner. Den hjälper oss att placera information i rätt sammanhang. Men hippocampus krymper med åldern och när funktionen försämras blir det svårare för arbetsminnet att hantera störningar, vilket ökar risken för så kallad proaktiv interferens (se faktaruta).

Unik studie

I studien har etablerade metoder applicerats på ett specifikt område inom kognition, något som aldrig tidigare undersökts i samband med åldrande.

Forskningen bidrar till en djupare förståelse av åldrande och mekanismer som påverkar minnesproblem hos äldre, menar Pernilla Andersson.

– Att förstå de förändringar som sker i hjärnan i samband med åldrande är avgörande för att utveckla strategier som kan hjälpa äldre att behålla sin kognitiva förmåga.

Starta klippet för att ta reda på vad som är sant och falskt om hjärnans åldrande – och hur man kan jobba för att kontrollera inlärningsförmågan.

En delad bild med två sektioner. Till vänster syns en person stå framför en vägg täckt av gröna löv, iförd en beige kappa. Till höger visas en illustration av en människokropp med fokus på hjärnan, som är tydligt utmarkerad med ljusa färger för att framhäva dess struktur.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad kan man göra för att hålla hjärnan i trim? Och vilka råd saknar bevisad effekt? Foto: Örebro universitet

PROAKTIV INTERFERENS

– Proaktiv interferens är en minnesstörning där gammal information stör när vi försöker lära oss något nytt.

– Forskning visar att det är viktigt att kunna glömma information för att ta in och lära oss ny, en process som tycks bli svårare med åldern.

Källa: Örebro universitet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.