När vi åldras förändras hjärnans struktur och funktion. Enligt en ny studie av Pernilla Andersson, forskare i kognitiv neurovetenskap vid Örebro universitet, har detta att göra med kopplingen mellan hjärnans olika delar.
– En bidragande faktor kan vara att man faktiskt har svårare att glömma eller rensa ut information som man inte längre behöver, säger Pernilla Andersson.
Gammal information stör
– Den äldre informationen, som kanske inte är så relevant längre, stör när vi försöker koda in och lära oss ny information, fortsätter hon.
Hippocampus i hjärnan spelar en avgörande roll för våra minnesfunktioner. Den hjälper oss att placera information i rätt sammanhang. Men hippocampus krymper med åldern och när funktionen försämras blir det svårare för arbetsminnet att hantera störningar, vilket ökar risken för så kallad proaktiv interferens (se faktaruta).
Unik studie
I studien har etablerade metoder applicerats på ett specifikt område inom kognition, något som aldrig tidigare undersökts i samband med åldrande.
Forskningen bidrar till en djupare förståelse av åldrande och mekanismer som påverkar minnesproblem hos äldre, menar Pernilla Andersson.
– Att förstå de förändringar som sker i hjärnan i samband med åldrande är avgörande för att utveckla strategier som kan hjälpa äldre att behålla sin kognitiva förmåga.
Starta klippet för att ta reda på vad som är sant och falskt om hjärnans åldrande – och hur man kan jobba för att kontrollera inlärningsförmågan.
PROAKTIV INTERFERENS
– Proaktiv interferens är en minnesstörning där gammal information stör när vi försöker lära oss något nytt.
– Forskning visar att det är viktigt att kunna glömma information för att ta in och lära oss ny, en process som tycks bli svårare med åldern.
Källa: Örebro universitet