Idag fick styrelsen Oslo-Stockholm 2.55 AB se resultatet av en nyttoanalys för den tilltänkta järnvägen mellan Oslo och Stockholm.
Stora nyttoeffekter för länen
Linjen går mellan fyra län, Värmland, Örebro, Västmanland och Sörmland. Jonas Karlsson, som är vd för bolaget, säger att de ser stora nyttoeffekter för de fyra länen.
– Vi får ju kraftiga tillgänglighetsökningar. Det betyder att man kommer kunna pendla längre avstånd, vi kommer driva upp bostadsbyggandet och fastighetspriser, och vi kommer skapa fler arbetstillfällen, säger Jonas Karlsson.
Hur lönsamt kommer det bli?
– När man använder de samhällsekonomiska kalkylmodellerna ser man att det generar ett överskott på 67 miljarder i förhållande till en byggkostnad på 55 miljarder.
– Det är ett ovanligt projekt så till vida att det visar så tydligt överskott i kalkylen, säger Jonas Karlsson.
Det har varit ett omfattande utredningsarbete och flera workshops tillsammans med kommuner, regioner och näringsliv.
Hur ska det finansieras?
– Vi jobbar utifrån de förutsättningarna att det åtminstone delvis ska gå att hitta andra typer av finansieringar för det här projektet. Det är ett arbete som vi kommer återkomma till under hösten, säger Jonas Karlsson.
Slutrapporten som nu presenteras är en viktig del för att fortsätta arbetet med projektet och den har överlämnats till Trafikverket som underlag för deras arbete med att slutföra Åtgärdsvalsstudien för Stockholm-Oslo.