– När bussarna stannar och alla hoppar av så blir det totalstopp i korsningen. När två bussar stannar blir det en fil emellan dem som bilarna ska försöka ta sig fram via, vilket de inte kan, säger studenten Hanna Hägglund.
När busspassagerarna går av bussarna blir det trångt på det nybyggda busstorget vid universitetet, och svårt för både bussar och bilar att ta sig fram. Det resulterar i långa köer, säger Hanna Hägglund. Och hon är inte den enda som kritiserar busshållplatsen. Sedan den togs i bruk i slutet av 2015 har många klagat på försämrad .
”Finns detaljer att se över”
Lasse Lundberg som är trafikplanerare vid Örebro kommun menar att trafiklösningen ändå är ganska bra.
– Lösningen som sådan är bra, men sedan finns det detaljer som vi måste se över, säger han.
Kostat sex miljoner
Bygget av busstorget har kostat kommunen närmare sex miljoner kronor. Och tanken var att det skulle förbättra framkomligheten. Så har det alltså inte blivit, enligt Hanna Hägglund. Lasse Lundberg menar att den nuvarande situationen beror på att bussarna ofta parkeras fel.
– Många bilar stannar och väntar på bussarna, och det är inte tanken. Det blockerar vägen. Det går faktiskt att komma emellan bussarna om de ställer sig rätt. Vi jobbar med att få dem att ställa sig på rätt sätt, säger Lasse Lundberg.
Högt tryck på platsen
Fem stadsbussar och flera landsortsbussar stannar vid busshållplatsen, som också är en genomfartsled för biltrafik. Än så länge finns inga övergångsställen vid busshållplatsen.
Lasse Lundberg säger att den idealiska lösningen hade varit att separera biltrafiken helt från gångtrafikanter och bilister, men att kommunen har inte tillgång till tillräckligt mycket mark för en sådan lösning.
– I efterhand kan jag se att vi kanske borde ha gjort något annorlunda. Men jag kan inte säga att vi har gjort fel, lösningen var bra men allt har inte fungerat helt som det ska. Vi ska se över det här och se vad vi kan göra, säger han.