En annan punkt som revisionsrapporten tar upp är de höga kostnaderna för hemtjänsten i kommunen.
– Jag tror det är ett resultat av att organisationen kanske inte är så snabbfotad som man skulle vilja ha det. Vårdbehovet varierar, men man hänger inte riktigt med när det kommer till resursplanering, säger Caroline Dieker.
Hög sjukfrånvaro
Kommunrevisionen konstaterar även att det är hög sjukfrånvaro bland personalen och att det ”kan finnas risker att nämnden för närvarande inte (...) ger rätt stöd och insatser till enskilda på rätt vårdnivå”.
Socialförvaltningen har tillbakavisat flera av punkterna i kritiken. Hör Caroline Dieker kommentera det i klippet ovan.
”Kontinuerlig återkoppling”
Socialnämnden måste nu svara på kritiken senast den 30 september och socialförvaltningen kommer ta fram ett svar.
– I samband med att man svarar kommer socialnämnden också uppdra åt förvaltningen att redogöra för de problem som finns och hur man ska lösa dem. Sedan kommer det bli kontinuerlig återkoppling till socialnämnden om hur det går, säger Caroline Dieker.
Har du egna erfarenheter av äldreomsorgen i Askersunds kommun? Tipsa oss genom att skicka ett mejl till orebro@svt.se
Så här svarar socialchefen i Askersunds kommun
Maria Ståhl, socialchef i Askersunds kommun, vill inte ställa upp på en intervju. Istället har hon skickat ett skriftligt svar till SVT Nyheter Örebro:
”Revisionsgranskningen pekar på ett antal brister i vår verksamhet. De flesta av dessa är redan kända medan några av dem tar upp nya aspekter som vi inte själva har identifierat. Det är bra för vår verksamhet att den belyses av oberoende aktörer, i syfte att driva utvecklingsarbetet framåt. Vi är dock starkt kritiska mot att rapporten inte tar upp det förbättringsarbete som redan pågår för att komma till rätta med många av de identifierade bristerna”
(...)
”Man måste också sätta takten på förbättringsarbetet i relation till den pandemi som har påverkat verksamheten mycket påtagligt under de senaste ett och ett halvt åren”.