För snart ett år sedan invigdes Köpenhamnslinjen. Linjen flygs med stöd av skattemedel från Region Örebro län och kommunerna Örebro, Karlskoga och Kumla. Mer än 40 miljoner kronor ska betalas ut under tre år från de gemensamma skattepengarna.
Flyglinjen har haft en motig start och efter nästan ett år i drift körs den nu halvfull, men det är något som ligger i linje med flygplatsens förväntningar.
Men för att bättra på lönsamheten utökar man nu Köpenhamnsflyget så att man från och med den 19 september kör Örebro-Köpenhamn-Groningen, som ligger i Holland.
– Det här är ett steg, utan att göra större förändringar i vår trafik, för att kunna öka potentialen både för besöksnäringen hit och att vi ger möjlighet till en resa ner till Nederländerna på ett smidigt sätt, säger Mikael Smedberg, vd på Örebro flygplats.
Saknar trafikplikt
Inför den ursprungliga Köpenhamnslinjen för ett år sedan skedde en upphandling. Men för att en flygplats ska kunna upphandla flygtrafik måste flygplatsen ha trafikplikt och då är det Trafikverket som upphandlar.
Örebro har inte trafikplikt, men ville ha en flyglinje till Köpenhamn till varje pris. Därför anlitade Örebro flygplats en advokatfirma för hjälp. Samma advokatfirma har nu gett råd till Karlstad flygplats inför en kommande upphandling.
I ett dokument skrivet av advokatfirman ger man följande råd: ”I valet mellan att eventuellt bryta mot EU-lufttrafikordningen och att bryta mot upphandlings-/statsstödsreglerna, så är vår rekommendation att man faktiskt upphandlar trafiken. [...] De eventuella konsekvenser som ett ”felaktigt agerande” i frågan kan medföra är främst av politisk eller av medial karaktär, till exempel dålig PR och kritik i media.”
”Inte rättsligen prövat”
– Det är inte rättsligen prövat om det är rätt agerat eller inte. Men vi har, tillsammans med våra juridiska ombud, diskuterat vad som är bästa lösningen och det är det spåret vi går på, säger Mikael Smedberg.
Men det står ju att man bryter mot reglerna?
– Återigen, det är inte rättsligen prövat så jag kan inte uttala mig om att vi konkret bryter mot reglerna, säger Mikael Smedberg.