Parkeringsappen Flowbird – ett 60-tal klagomål till kommunen

Uppdaterad
Publicerad

Kommunens nya parkeringsapp får kritik av örebroarna. Företagaren Ann-Christine Martinsson berättar om ett missnöje bland sina kunder.

– De tycker att de är besvärligt och alla är inte så händiga med en app.

Ett 60-tal klagomål om parkeringsappen Flowbird har skickats in till Örebro kommun sedan appen togs i drift under förra sommaren. Det rör sig om olika typer av klagomål – bland annat problem med betalning, att det inte går att avbryta en betalning och att appen inte fungerar.

En av dem som har kontaktat kommunen är Ann-Christine Martinsson. Hon berättar att det under våren inte gick att stoppa eller förlänga parkeringen, men i dag upplever hon att appen har blivit bättre.

Parkeringsproblem i Örebro

Hon tycker att det är många klick innan man kommer till slutbetalningen och det påverkar även hennes kunder som upplever problem och har svårt med parkeringsappen.

Örebro om Flowbird: Handhavandefel

Enligt Örebro kommun beror många av problemen på handhavandefel.

Företaget bakom Flowbird-appen skriver i ett svar till SVT Nyheter man ”har haft bank- och Swish-relaterade störningar” som nu ska ha åtgärdats.

Vidare medger företaget att man haft problem i samband med att vissa användare fått omregistrera sina betalkort i appen, detta i samband med att bankerna införde en ny säkerhetsstandard:

”Gällande problemen att registrera betalkort är detta kopplat till den förändring som skett på banksidan”, skriver Flowbird till SVT Nyheter.

Ann-Christine Martinsson berättar i klippet ovan om problemen som hon upplever med parkeringsappen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Parkeringsproblem i Örebro

Mer i ämnet