Mats Öhman vittnar om att polisen dagligen stoppar grava missbrukare i polisregion Bergslagen där Örebro län, Värmland och Dalarna ingår. Han beskriver hur personer fortsätter köra i väntan på åtal och att de högst får en eller ett par månaders fängelsestraff efter återkommande olovliga körningar och sedan kan fortsätta köra igen. Normalstraffet för en enskild drograttfylla är dagsböter.
– Det måste till en lagskärpning så att det kan bli ett häktningsgrundade brott. Kan man döma till vård så är det mycket bättre, men ställer man inte upp på det så måste det till längre fängelsestraff, säger Mats Öhman.
”Nollvisionen är ett hån”
– Den nollvision vi pratar om att vi har i Sverige, att vi ska ha noll döda och svårt skadade i trafiken, den blir ju bara ett hån när vi samtidigt låter det här fortsätta, fortsätter han.
I klippet ovan berättar Mats om en händelse där en 14-årig flicka kördes ihjäl i Orsa och hur han blivit allt mer upprörd över att inte tillräckligt görs åt problemet.
Påverkade förare på våra vägar – vad har du varit med om?
Marie Danielsson • Att åka rattfull är att åka omkring med ett mordvapen i sin hand. Dessutom ovanpå detta bli "förlåten " för att man är alkoholist, oavsett om man har skadat eller kört ihjäl en människa. Absurt!! Skulle uppskatta om poliskåren pressade våra politiker till lagändring. Det är ni som möter verkligheten och ser vad dessa rattfyllerister åsamkar andra människor för livsskador.
Godmorgon! Den här veckan uppmärksammar SVT i Örebro, Värmland och Dalarna problemen med drograttfylleri och rattfylleri på vägarna i polisområde Bergslagen.
Har du varit med om något du vill berätta? Skriv då gärna om det här i vår chatt.
Vill du att en reporter ska kontakta dig? Skriv då även i vårt formulär.
P • Detta har varit ett problem länge. Det de flesta inte förstår när det gäller brott är att det inte är polisen som avgör vem som häktas eller vilket straff de får. Det är politiker som måste ställas till svars. Poliser vet exakt vilka det är som kör regelbundet rattfulla. Det enda de kan göra är att vänta på att en olycka händer. Hur känns det som polis egentligen? Detta är ett stort landsbygdsproblem vilket förmodligen är anledningen till att stockholmsboende politiker inte gör mer åt saken. Jag rekommenderar P1-dokumentären Döden på vägen.
Berit • Jag kör tur retur mellan Värmland och Stockholm varje vecka och ser ofantligt många som gör galna omkörningar, har ryckigt tempo, i ofta alldeles för höga hastigheter. På några år har lastbilskonvojerna ökat markant. Saknar fler trafikpoliser, kontroller och hårdare lagstiftning för vägfylla av olika slag.
Carin • Jag vill påpeka en viktig sak när det gäller trafikbrott: det är också en politisk fråga som måste lösas här. Det är inte automatiskt så att det endast är en polisiär fråga att lösa problemet med trafikbrott. Även rättsväsendet står handfallna inför t ex problemet återfallsförbrytare när det gäller trafikbrott. Det måste till en skyndsam politisk lösning på problemet med påverkade förare och också återfallsförbrytare. Man måste inse att bilen blir till ett mordvapen i händerna på påverkade och olämpliga bilförare.
Dett handlar inte bara om grovt oansvarigt och likgiltigt beteende när man kör ihjäl alt. svårt skadar andra människor. Det kan också röra sig om högst medvetna och uppsåtliga brott som begås, i likhet med andra brottsrubriceringar som t ex mord. Tycker att detta glöms bort i debatten. Naiviteten är stor när trafikbrott diskuteras. Ingen skulle komma på tanken att t ex säga att ett 'vanligt' mord skulle vara 'oansvarigt' eller ha skett av 'oaktsamhet'.
Vi behöver förändra vår syn på vilka trafikbrottslingar egentligen är: grova förbrytare som ständigt återfaller i brott.