Det är kvällsvisning av en nybyggd lägenhet – en av många som nu säljs med extra lyx.
För även om inredningen i visningslägenheten är utvald i detalj, så är det utsikten från balkongen mot innergården som drar till sig extra intresse från besökarna. Där byggs nu ett poolområde som alla som bor i huset får tillgång till.
– En känsla av frihet när man kommer hem från jobbet. Man kan bara slappna av och ta ett dopp i poolen, säger mäklaren Gro Velta.
Extrautrustningen – loungeavdelning för cyklister
Lyxen kostar förstås både att bygga och att sköta om. Men den är viktig i marknadsföringen på en tuff marknad, där det tar allt längre tid att sälja nyproducerade bostadsrätter.
När Hemnet mätte försäljningstakten tidigare i år skulle det ta fyra år att sälja allt nyproducerat som är till salu via sajten.
Utbudet har minskat, efter att byggbolagen har minskat på antalet nybyggen. Men de hus som nu snart står klara konkurrerar ofta om samma kräsna kunder.
– Nyproduktionen har blivit ganska lyxig, med höga priser. Det är för en målgrupp som har råd att betala, säger Erik Holmberg, analytiker på Hemnet.
Så nu dyker ofta olika sorters påkostade utrymmen upp i mäklarfirmornas annonser. Det kan handla om ett spa, en gemensam loungeavdelning för cyklister i huset eller grönskande orangerier.
Poolområdet i Örebro byggs av Obos Kärnhem, som specialiserat sig på nybyggen i femton av landets mest snabbväxande områden. Ibland extrautrustar de sina hus för att gå vinnande ur striden om att alls få bygga, ibland handlar det om att få kunderna intresserade.
– Många gånger behövs det ett mervärde. Det beror på var projektet ligger och vad det ska attrahera för målgrupp, säger Therese Jakobsson, kundansvarig på Obos Kärnhem.
”Topprenoverat populärt”
På branschorganisationen Mäklarsamfundet frågar man regelbundet sina medlemmar vad kunderna vill ha. Där märks nu en skillnad.
Det som var efterfrågat när marknaden var på kraftig uppgång, renoveringsobjekt som gick att fixa till och sälja dyrare, är betydligt mer svårsålt nu. Istället letar kunderna bostadsrätter som går att flytta in i direkt och där det går att bo länge utan att behöva lägga ner så mycket eget arbete.
– Topprenoverat är väldigt populärt just nu, säger Joakim Lusensky, analys- och kommunikationschef på Mäklarsamfundet.
Han pekar också på att målgruppen är viktig. De som flyttar från en stor villa till en bostadsrätt mister en del fördelar, men kan vinna andra.
– Man kan då kompensera mindre yta med annan typ av lyx.
Tre takterrasser på samma hus
En bit bort från huset med pool håller en annan stor byggnad på att färdigställas av ett annat företag. Det kommer att få tre gemensamma takterrasser.
– Det här någonting som sticker ut, och det är det vi vill göra när vi bygger. Det ska vara någonting speciellt med våra byggen, säger Therése Lindroth Wettermark, marknadsansvarig på BJC fastigheter.
Även den som bor på egen hand i en liten lägenhet får på det här sättet en möjlighet att sommartid träffa grannar och vänner på ytor som är rejält tilltagna.
Just utrymmen för att mötas och umgås är den gemensamma nämnaren för nästan alla lyxigare satsningar som säljs just nu.
– Precis. Jag tror att det är det som är det stora syftet, säger Therese Jakobsson.
Pool säljer lägenheter
På kvällsvisningen av huset med pool har det blivit dags att släcka och lägga in visningsskylten i bilen. Mäklaren Gro Velta är nöjd över intresset från kunderna.
– Det går bra. Vi har sålt väldigt många nu sen vi kunde visa upp hur resultatet kommer att bli.