Postnord har fullt upp och går nu ut med uppmaningen att alla som beställt paket den senaste tiden, ska hämta ut dem hos sina ombud. Både Postnord och många ombud har fullt i hyllorna.
– Vi har kört hårt för att hinna med efter Black Friday. Sedan helgen har all personal arbetat i princip dygnet runt, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.
700.000 paket på en vecka
Terminalen i Örebro hanterade förra året ungefär 154.000 paket i anslutning till Black Friday, i år har mängden ökat med runt 25 procent och ligger på drygt 192.000 under helgen. Från i fredags till och med idag ligger antalet på runt 700.000 paket.
För att klara av arbetsmängden har Örebro tagit in 70 extra medarbetare.
– Black Friday har helt enkelt blivit ett fenomen som spritt sig, alla vill haka på, både butiker och e-handelsföretag. Och kunderna följer med, de flesta vill ju fynda, säger Maria Ibsén.
Överstigit alla prognoser
Totalt har Postnord hanterat 3,7 miljoner e-handelsrelaterade paket och brev mellan den 24 och 28 november. De skriver på sin hemsida att årets försäljning överstigit alla de prognoser som gjorts inför veckan och helgen, vilket innebär att de trots ökad personalstyrka har svårt att hantera de mängder paket som skickats.