Ett pulspass går ut på att eleverna under 20 minuter ska utöva fysisk aktivitet där de uppnår minst 70 procent av sin maxpuls. Forskning har visat att hjärnan blir extra syressatt och att man därmed lättare kan ta till sig kunskap. Mot den bakgrunden valde Vialundskolan för tre år sedan att prova konceptet.
Nu kan skolan konstatera att satsningen gett goda resultat.
Lättare att fokusera
– Vi ser det bland annat på betygen. När vi läser av våra elevenkäter märker vi att eleverna har lättare att förstå vad man ska göra i klassrummet och vi ser också bättre resultat när det kommer till arbetsro. Koncentrationsförmågan har också blivit bättre. Vi har genom tester sett att eleverna kan lösa sina uppgifter snabbare efter ett pulspass jämfört med före ett pulspass, säger Michael Pihl, lärare i idrott och hälsa.
Eleverna känner sig lugnare
Även eleverna stämmer in i att pulspassen gett goda effekter.
– Jag känner att jag kan fokusera bättre på lektionerna efter pulspassen, säger Emma Wernersson i årskurs 9.
– Vår klass har blivit lugnare och man kan prestera bättre, tillägger August Larsson.