Det är i rapporten ”En bättre plan för svensk infrastruktur” som Stockholms handelskammare menar att man vill stoppa bygget av den sista etappen.
– Det skulle vara detsamma som att kasta pengar i sjön, säger Andreas Svahn (S).
Fem av sex etapper på sträckan Hallsberg-Degerön står färdiga. Från början bedömdes projektet vara klart 2025, men nu är prognosen satt till runt 2030.
En miljard dyrare
– Sista etappen blev drygt en miljard dyrare än vad som planerades från början. Det borde man ha räknat på, även om man inte hade kunnat förutse de ökade priser som vi ser nu säger, Andreas Svahn.
Både han och Oskar Svärd (M), vice ordförande i regionens samhällsbyggnadsnämnd, är eniga om att etappen Hallsberg-Stenkumla måste färdigställas. Det skulle ta bort den sista flaskhalsen på hela sträckan, så att kapaciteten på järnvägen kan ökas för både gods- och persontrafik.
– Det är viktigt för hela Sverige. Godset från Norrland som ska vidare ut i Europa åker till exempel mångt och mycket den här vägen, säger Oskar Svärd.
Regeringen planerar att ta ett beslut i juni i år om en ny nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2022-2033.
Hör Oskar Svärd (M) och Andreas Svahn (S) berätta vad de tycker.