I slutet av maj kunde SVT berätta att den dåvarande styrelsen för föreningen Nora Bergslags Veteran-Jernväg (NBVJ) aviserat sin avgång och att en avveckling av verksamheten skulle påbörjas.
Sedan dess har föreningens medlemmar valt en ny styrelse, som nu arbetar för att få igång trafiken till slutet av sommaren.
Finansieringen en knäckfråga
Den tidigare styrelsens beslut att lämna sina platser kom efter en mångårig konflikt med stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg (NJOV). Föreningen ville ha mer pengar för att underhålla de gamla järnvägsspåren, men utan gehör från stiftelsen.
Även den nytillträdda styrelsen har efterfrågat mer pengar. Men hittills är det bara allmänheten som har hörsammat vädjan och bidragit till ett önskvärt klirr i kassan.
Vill se en ny finansieringsmodell
Region Örebro län, som finansierar veteranjärnvägen genom stiftelsen, är trots de senaste månadernas turbulens i nuläget inte beredda att skjuta till mer pengar till verksamheten.
Istället vill de se en ny finansieringsmodell, där fler aktörer är med och delar på det ekonomiska ansvaret.
I klippet berättar kulturnämndens ordförande Frank Tholfsson (C) vilka han tänker sig kan vara en del av den.
Veteranjärnvägen i Nora
• Föreningen Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) och stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg (NJOV) förvaltar gemensamt järnvägen Nora-Järle och Nora-Pershyttan.
• Järnvägssträckan Nora-Ervalla var den första normalspåriga i Sverige för allmän trafik. Den invigdes 1856.
• NBVJ är en ideell förening som äger större delen av fordonen och driver själva trafiken.
• NJOV är en stiftelse som äger själva banan. Stiftelsen är startad av bland annat Region Örebro län och Nora kommun.