Vid korsningen Änggatan/Drottninggatan har det inträffat elva lindriga cykelolyckor perioden 2010-2021, varav en singelolycka.
Ett annat exempel är Hagatan/Älvtomtagatan, där nio olyckor inträffat under motsvarande period.
Båda korsningarna har åtgärdats ur säkerhetsaspekt. Vid Änggatan monterades en stoppskylt 2017 och för att förbättra cykeltrafiken i framtiden kan det bli aktuellt med en separat gång- och cykelbana längs Drottninggatan. Det uppger Peter Smedberg, som är trafikingenjör på Örebro kommun.
– Vi har en hel del på vår önskelista, där vi vill göra åtgärder, men det är alltid ekonomiska resurser som sätter begränsningarna på vad vi kan göra.
Här ska det bli en säkrare cykelöverfart
En plats som nu ska få en säkrare cykelöverfart är Törngatan vid Holmen. Men på kommunens lista finns en rad platser som kan komma att åtgärdas ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Det är platser som medborgare haft synpunkter på eller som kommunen uppmärksammat via Transportstyrelsens olycksdatabas Strada.
– Varje år gör vi förbättringar i trafikmiljön för att skydda cyklande och gående extra. Vi tänker mycket på dem i vår planering, de ska prioriteras i staden. Cykeln är ju ett billigt, snabbt, smidigt och effektivt transportsätt när det gäller kortare resor i stan.